واکنش نمایندگان به خاموشی ها: روحانی و جهانگیری پاسخگو باشند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / واکنش نمایندگان به خاموشی ها: روحانی و جهانگیری پاسخگو باشند
واکنش نمایندگان به خاموشی ها: روحانی و جهانگیری پاسخگو باشند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.07.2021
اشتراک
جمعی از نمایندگان پس از بررسی گزارش کمیسیون انرژی درباره خاموشی‌ های اخیر، نسبت به قطعی برق در سراسر ایران واکنش نشان دادند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، در جلسه علنی روز یکشنبه ۲۷ تیر مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون انرژی درباره خاموشی‌ های اخیر ایران مورد بررسی قرار گرفت و پس از آن، برخی از نمایندگان مجلس به بیان شرایط فعلی و دلایل بروز این مشکلات پرداختند.

جایگاه برق در صنعت و کسب و کار - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.07.2021
جایگاه برق در صنعت و کسب و کار

شهباز حسن پور بیگلری نماینده سیرجان در مجلس، در تشریح گزارش کمیسیون انرژی درباره خاموشی‌ های اخیر و مانع زدایی از صنعت برق کشور گفت: واقعیت این است که اگر در مجلس وزارت انرژی را تعیین تکلیف نکنیم، سال های آینده نیز این مشکلات را خواهیم داشت. قانون برنامه چهارم، پنجم و ششم این موضوع را مطرح کرده، بایستی وزارت انرژی در کشور تعیین تکلیف شود.

وی افزود:: آنچه امروز باعث مسایل و مشکلات عدیده است، عدم هماهنگی و عدم نظارت دقیق در اجرای مصرف برق در کشور است. تلفات برق در کشور حدود ۱۰ درصد است، در حالی که در دنیا ۵ درصد است، اگر خودمان را به میانگین جهانی برسانیم، حدود ۸۰۰ مگاوات برق اضافه داریم که تاکنون این مهم انجام نشده است.نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس تصریح کرد: ۲ هزار مگاوات برق در موضوع رمزارزها تعیین تکلیف نشده است، دولت گزارش شفاف و دقیقی در اختیار ما قرار نداده است.وی با اشاره به موضوع صادرات برق ادامه داد: موضوع دیگر صادرات برق است که آن را تعیین تکلیف نکرده ایم. در زمان غیرپیک مصرف و زمانی که مصرف کمتری داریم، می توانیم اجازه دهیم بخش خصوصی برق خود را صادر کند.نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس افزود: از دولت آینده می خواهم وزارت انرژی را از همین ابتدای کار تعیین تکلیف کند و بدانیم در سال های آینده نقشه راه دولت در موضوع وضعیت برق چیست. دولت دوازدهم که این نقشه راه را انجام نداده و حالا با مسائل و مشکلات روبرو هستیم.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از سال ۸۳ تا به امروز مسائل و مشکلات خوزستان را بارها عنوان کردیم، افزود: توقع ما این بود که آقای قالیباف با توجه به مشکل آب شرب و آب کشاورزی امروز حداقل با تغییر دستور جلسه ای فوق العاده برای حل مشکل آب خوزستان برگزار می کرد

.وی با بیان اینکه رئیس دولت باید در مجلس پاسخگوی وضعیت بحران آب خوزستان باشد، گفت: امروز باید پاسخ داده شود که این چه مدیریتی است که من به عنوان نماینده باید پاسخگوی مدیریت آقایان باشم.

ناصری نژاد با تاکید بر اینکه آقای روحانی و آقای جهانگیری باید پاسخگوی این وضعیت باشند، گفت: قضیه خوزستان شوخی بردار نیست، یکی از علل خاموشی برق کم آبی است و این مسئله ای بوده که ما همواره به آن اشاره داشته ایم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حتی از برگزاری جلسه برای خوزستان دریغ شد، گفت: به داد مردمی که صدایشان به جایی نمی رسد برسید، خوزستان در بین رودخانه ها، سدها و در منطقه ای که یک سوم آب کشور را تامین می کند در بی آبی به سر می برد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مجلس افزود: در پایان دولت گزارش می‌ دهید که به درد خودتان می‌خورد، اگر وزارت نیرو مدعی است پول ندارد ساخت نیروگاه‌ها را به صنایع خلیج فارس می‌سپرد اما حتی صادرات برق را هم انحصاری کرده‌اید و نتوانستید فرسودگی شبکه‌ها را درست کنید، چرا نمی‌ پذیرید در مدیریت مشکل دارید.

مولوی تأکید کرد: تقصیر را به گردن طبیعت انداختید، بارش کم، گرمای زیاد، نبود امکانات، مصرف بالا؛ کمی هم از بی‌ توجهی خودتان حرف بزنید، کمی هم از بی‌ مدیریتی خودتان بگویید. سرمایه‌ های اجتماعی در هفته‌های اخیر نابود شد، خدا شما را نمی‌بخشد در ادامه خلیل بهروزی فر هم عنوان کرد: در قانون برنامه ششم توسعه مقرر شد که ۲۵ هزار مگاوات تولید برق داشته باشیم اما متأسفانه با بی‌تدبیری و بی‌توجهی دولت، در طول ۸ سال گذشته اتفاقی نیفتاد.

علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار در مجلس نیز در این جلسه گفت: عده ای در این دولت ماموریت داشتند که همه زیرساخت های حیاتی کشور را به چالش کشیده و تخریب کنند. آقای آخوندی مسکن، آقایان همتی و صیف پول ملی، آقای زنگنه خودکفایی و اردکانیان انرژی و برق کشور را به چالش کشیدند.

عنابستانی تصریح کرد: آقایی ادعا می کند که کاری کرده هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد و هم چرخ اقتصاد؛ آقای عزیز در دوره ۸ ساله شما نه چرخ سانتریفیوژ چرخید نه اقتصاد و نه هیچ چرخ دیگری جز چرخ نفوذ، فساد و ناکارآمدی.این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دلایلی که مسئولان برای عدم ساخت نیروگاه آورده اند، همانند توافقنامه پاریس بهانه بوده و این موارد خط نفوذ است. چرا نیروگاه هسته ای جدید علیرغم اینکه در برنامه ذکر شده بود ساخته نشد، چرا حتی یک نیروگاه فسیلی ساخته نشد و آنچه هم ساخته شد نیروگاه های نیمه تمام بود.

وی اضافه کرد: رشد تولید برق در دولت نهم و دهم ۸۵ درصد و رشد تولید برق در این دولت تنها ۲۳ درصد بوده است چرا فکری نکرده و نیروگاهی ساخته نشد. مشکل امروز مردم نبود دولت است، ما اجزای تشکیل دهنده دولت اعم از رئیس جمهور، معاون و وزیر داریم اما دولت نداریم. ساختاری که مدیریت کرده و هماهنگ باشد نداریم. در این بلایای برق هم که سر مردم آمده علت اصلی عدم هماهنگی میان بخش های مختلف دولت است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: یک هفته گذشته با حضور متخصصان وزارت نیرو، کمیسیون امنیت ملی جلسه‌ ای را برگزار کردیم تا علل خاموشی‌ ها بررسی شود؛ خشکسالی و افزایش مصرف دو موضوع مهم به عنوان علت خاموشی‌ها مطرح شد و مسئولان عنوان کردند مشترکان خانگی، صنعتی و کشاورزی مصرف بالایی داشتند و بر این اساس معتقد بودند باید الگوی مصرف مردم را تغییر دهیم.

فلاحی بیان کرد: وقتی دولت‌های ما به عنوان اسراف‌کارترین نهادها مطرح هستند چطور می‌توانند خودشان را متولی اصلاح مصرف مردم بدانند؛ به هرحال دولت‌ های ما در طول مدت زندگی سیاسی و اقتصادی‌ شان بزرگترین ضربه را به شیوه مصرف مردم زده‌اند.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده دولت‌ها هر سال ۵ هزار مگاوات به صنعت برق کشور اضافه کنند، آیا این موضوع طبق قانون انجام شده است؟ قرار بود بر اساس همین قانون ۱۷ نیروگاه اتمی داشته باشیم، چقدر در این خصوص سرمایه‌گذاری شده است.فلاحی بیان کرد: در جلسه کمیسیون امنیت ملی که در راستای بررسی علل خاموشی‌ های اخیر برگزار شد، موضوع سوء مدیریت یکی از مسائلی بود که همه کارشناسان به آن اعتقاد داشتند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала