انبوه موشک ضد زره «الماس» به نزسا تحویل داده شد + عکس

© AP Photo / Sepahnewsموشک
موشک - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.07.2021
اشتراک
نزسا: انبوهی از تجهیزات جدید به نیروی زمینی سپاه تحویل داده شد که شامل انواع تجهیزات پروازی، پهپاد، زرهی، خودرویی و موشکی بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، انبوهی از تجهیزات جدید به نیروی زمینی سپاه تحویل داده شد که شامل انواع تجهیزات پروازی، پهپاد، زرهی، خودرویی و موشکی بود. نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (نزسا) در سال‌های اخیر همواره در مناطق شمال غرب و جنوب شرق درگیر مبارزه با گروه‌های تروریستی بوده است.

یکی از تسلیحاتی که به‌طور سابقه‌دار در نیروی زمینی سپاه حتی از زمان جنگ تحمیلی 8ساله مورد استفاده قرار داشت، راکت‌های توپخانه‌ای بود. بعد از جنگ، انواع متنوعی از راکت‌های فجر 3 و 5 و انواع راکت‌های زلزال به سازمان رزم این نیرو افزوده شد و با شروع نهضت نقطه‌زنی موشک‌های بالستیک و هدایت‌شونده کردن راکت‌ها در نیروی هوافضای سپاه، به‌مرور این توانمندی در سایر نیروهای به‌کارگیرنده این تسلیحات نیز گسترش یافت.

بمب افکن های استراتژیک روسیه به شلیک موشک های کروز در قطب شمال  پرداختند + ویدئو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.07.2021
بمب افکن های استراتژیک روسیه به شلیک موشک های کروز در قطب شمال پرداختند + ویدئو

اما در مراسم تحویل انبوه تجهیزات جدید یکی از آخرین دستاوردهای حوزه موشکی کشور به‌نام موشک فتح با چند نوع پرتابگر در اختیار نزسا قرار گرفت.

برای اولین بار موشکی با شباهت ظاهری بسیار بالا به فاتح‌ـ‌110 اما ابعاد کوچکتر در رزمایش پیامبر اعظم(ص)‌ـ14 در تابستان سال گذشته مشاهده شد، کمی بعد در حاشیه مراسم روز صنعت دفاعی در 31 مرداد، موشکی به‌نام فتح کنار راکت زلزال و موشک فاتح‌ـ110 مشاهده شد که ضمن تأیید شباهت حداکثری، به‌وضوح ابعاد کوچکتر آن نسبت به خانواده موفق فاتح‌ـ‌110 و راکت زلزال که مبنای طراحی پیشرانه و بدنه فاتح‌ـ‌110 بود قابل اثبات بود

امروزه هم نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در قالب طرح‌های لبیک 1 و 2 و تجهیز به موشک بالستیک برد 300کیلومتری و هم نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌سمت استفاده از تسلیحات هدایت‌شونده و نقطه‌زن رفته‌اند.

راکت هدایت‌شونده فجر‌ـ5سی در رزمایش پیامبر اعظم(ص)‌ـ11 در اسفند 1395 در نیروی زمینی سپاه مشاهده شد. احتمالاتی هم از به‌کارگیری موشک زلزال (نمونه دارای هدایت از راکت زلزال) در نزسا در سال‌های بعد داده می‌شد. توسعه راکت هدایت‌شونده 122میلی‌متری با خطای کمتر از 7 متر در جهاد خودکفایی این نیرو هم در مرداد 1399 رسانه‌ای شد.

در سال گذشته تصاویری از به کارگیری یک پهپاد جدید با طراحی پیشرفته به نام معراج1 در نیروی زمینی سپاه منتشر شد. این پهپاد با وجود وزن کم از مداومت پروازی بالایی برخوردار بوده و طراحی آن بسیار شبیه به یک پهپاد پیشرفته آمریکایی است.

معراج1 با جرم برخاست 33 کیلوگرم قابلیت رسیدن به مداومت پروازی ده و نیم ساعت را داشته و می‌تواند تا 5 کیلوگرم محموله را حمل کند. این پهپاد به سرعت 140 کیلومتر بر ساعت و سقف پرواز 3650 متر (حدود 12000 پا) می‌رسد. نمونه عمودپرواز شده از معراج1 نیز در سال گذشته به نیروی دریایی سپاه تحویل داده شد.

​در مراسم تحویل انبوه تجهیزات به نزسا در فضای داخل سوله راکت 122 میلیمتری دقت افزوده شده ساخت سازمان صنایع دفاع (ساصد) وزارت دفاع در کنار سایر دستاوردهای این سازمان مانند موشک آذرخش و موشک پدافند هوایی دوش پرتاب میثاق-3 و گلوله توپ هدایت شونده و نقطه زن 155 میلیمتری نیز قابل مشاهده بود. به جز چند تفاوت ظاهری، تفاوت اصلی راکت 122 میلیمتری هدایت شونده مذکور با نمونه کار شده در جهاد خودکفایی نزسا در میزان دقت آن است.

نمونه ساخت ساصد برای رسیدن به خطای حدود 20 متر توسعه یافته که این کار با تجهیزات با قیمت پایین صورت گرفته تا با کمترین بودجه ممکن امکان کاهش خطا و افزایش دقت به میزان زیادی ممکن شود. نمونه ساخت نزسا با دقت 7 متر بوده و برای مأموریت‌های دقیقتر قابل به کارگیری است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала