فریبکاری دلتاویروس موجب نگرانی می‌شود

© REUTERS / Phil Nobleکرونا ویروس
کرونا ویروس  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.07.2021
اشتراک
ویروس جهش‌یافته کرونا از نوع دلتا خود را به صورت سرماخوردگی شدید نشان می‌دهد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، مسعود ضیایی،مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند روز 13 ژوئیه اعلام کرد که ساده‌انگاری علایم کرونا تعداد زیادی افراد را درگیر بیماری می‌کند و مردم در صورت بروز هر گونه علایم در خانه بمانند.

وی د رادامه افزود: « ویروس جهش‌یافته کرونا از نوع دلتا خود را به صورت سرماخوردگی شدید نشان می‌دهد و افراد در صورت هر گونه علایم ضمن استراحت در منزل به پزشک مراجعه کنند. فرد مبتلا در وهله اول آبریزش بینی و تب را تجربه می‌کند و بعد از آن دچار تنگی نفس و سرفه شدید می‌شود.

سرایت‌پذیری ویروس دلتا بسیار بالا است و هر بیمار می‌تواند هشت تا ۱۲ نفر را مبتلا کند بنابراین مردم حواس‌شان به این ویروس باشد و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. به هیچ عنوان مردم در فضای بسته بدون تهویه تجمع نکنند و در صورت اجبار حتما از دو ماسک متفاوت سه‌لایه و پارچه‌ای استفاده کنند.

واکسن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.07.2021
آیا واکسن آنفلوآنزا می تواند مانع از بروز عوارض کرونا شود؟

ویروس کرونا دلتا تا حدودی واکسن گریز است و افرادی که واکسن زده‌اند هم باید نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی توجه لازم را داشته باشند. واکسن کرونا یک واکسن ایمن از هر گونه ویروس شناخته نمی‌شود و تا حد قابل توجهی جلوی بیماری‌های تنفسی با شدت بالا و مرگ و میر ناشی از کرونا را می‌گیرد.

افرادی که نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند بعد از ۲ هفته تا حدودی ایمن می‌شوند و با دریافت نوبت دوم آن هم ۲ هفته پس از تزریق، ایمنی نسبی را به دست می‌آورند که باز هم باید مراقب ابتلا به ویروس دلتا باشند. اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند تعداد زیادی از همنوعان را از دست خواهیم داد و وارد خیزهای ششم و هفتم هم خواهیم شد.

در هر خیز ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر از هموطنانمان را از دست می‌دهیم و امیدواریم مسوولان همکاری بیشتری داشته باشند تا عملکرد رضایت‌بخشی را داشته باشیم. مهمترین عاملی که نمی‌توانیم جلوی خیزهای پی در پی را بگیریم، تزریق کُند واکسن کرونا است. همه چیز را نباید به گردن مردم انداخت، خیز پنجم آغاز شده است و مردم هستند که ضرر می‌کنند لذا الان نباید دنبال مقصر بگردیم.

در حال حاضر شهرستان نهبندان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) است و با اضافه شدن شهرستان طبس شهرستان‌های بیرجند، درمیان، سربیشه، فردوس، طبس و قاینات در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های بشرویه، خوسف، زیرکوه و سرایان در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала