مالیات خرید طلا حذف شد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / مالیات خرید طلا حذف شد
مالیات خرید طلا حذف شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.07.2021
اشتراک
طبق قانون جدید، مالیات خرید طلا فقط به سود و اجرت طلا تعلق می‌گیرد و اصل قیمت طلا از این مالیات معاف است‌.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، براسا ماده 26 قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، اصل طلا معاف از مالیات و عوارض شده است و زین‌پس واحدهای طلافروشی نمی‌توانند هنگام فروش طلا به مشتریان، مالیات را نیز در فاکتورهایشان لحاظ کنند.

محدودیت ورود ارز و طلا به ایران برداشته شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.06.2021
محدودیت ورود ارز و طلا به ایران برداشته شد

حسن روحانی رئیس جمهوری این قانون را 12 تیرماه ابلاغ کرده است؛ براساس بخش مربوط به طلا، جواهر و پلاتین این قانون، اصل طلا،‌جواهر و پلاتین به کار رفته در مصنوعات ساخته شده از فلزات مزبور، معاف از مالیات و عوارض می باشد.

ضمن اینکه، اجرت ساخت، حق‌العمل و سود فروشنده کالاهای موضوع این بند مشمول مالیات و عوارض با نرخ 9 درصد می باشد.

همچنین در بند 3 این بخش از قانون جدید مالیات برارزش افزوده آمده است که پس از راه اندازی سامانه مودیان، عرضه کنندگان کالا و خدمات مربوط به این بند مکلفند کلیه عملیات خرید و فروش خود را در سامانه مزبور ثبت کنند.

درج ارزش اصل طلا، جواهر و پلاتین، اجرت ساخت، حق العمل و سود فروشنده به تفکیک در صورتحساب الکترونیکی الزامی است. در صورت کتمان و یا عدم ثبت تمام یا برخی از معاملات در سامانه مذکور، مشمول جریمه ای معادل 9 درصد ارزش اصل طلا، جواهر و پلاتین است که غیرقابل بخشودگی می باشد. این جریمه علاوه بر جریمه مذکور در بند ب ماده 36 این قانون است.

ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در همین مورد می گوید:  مالیات بر ارزش افزوده ایرادات و اشکالاتی داشت که خوشبختانه قانونگذاران متوجه شدند و الان هم در حال اصلاح آن هستند. طلایی که هر گرمش حدود یک میلیون و 60 هزار تومان است با اجرت، حدود یک میلیون و 200 هزار تومان می‌شود و لذا ارزش افزوده 9 درصدی برای یک گرم طلا در این وضعیت تحریم‌ها و غیره خیلی سنگین است.

محمدولی با بیان اینکه ما حدود هشت سال بود که از دولت و سازمان امور مالیاتی و نمایندگان مجلس حل این معضل درخواست می‌کردیم افزود: خوشبختانه بالاخره پذیرفتند و مجلس هم مصوب کرد.  اخیراً شنیدم رئیس جمهور ابلاغ کرده که طلا هم از ارزش افزوده معاف شده اما تا زمانی که بخشنامه نشود قانون سازمان امور مالیاتی بر اساس همان دستورالعمل قبلی کار می‌کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала