متوسط روزانه ۱۳۲ فوتی کرونا در ایران طی دو هفته گذشته

کرونا در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.07.2021
اشتراک
کارشناس: غربالگری و واکسیناسیون کم‌هزینه‌ترین راهکار مدیریت پیک پنجم کرونا خواهد بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، کارشناسان براین باورند بهترین راهکار در شرایط فعلی گسترش غربالگری هدفمند درکنار واکسیناسیون سریع حداقل 70 درصد جامعه است.

ویروس کرونای جهش یافته هندی و آفریقای جنوبی از دو ماه قبل وارد کشور شده است. دومین راه‌کار مدیریت شرایط در دوره پیک پنجم افزایش ایمنی جمعی در سراسر کشور به‌واسطه انجام واکسیناسیون است که در این زمینه هم می‌بینیم در دوهفته گذشته رقمی معادل 1138567 نفر از جمعیت کشور در طرح ملی واکسیناسیون موفق به دریافت واکسن مربوطه شده‌اند و اگر این رقم را هم در دوره مورد نظر تقسیم کنیم به عدد 81326 مورد می‌رسیم و بازهم می‌بینیم هیچ تناسبی میان شرایط بحرانی حال حاضر و تعداد موارد واکسن تزریق شده نیست.

کارشناسان بهداشت و درمان با اشاره به اهمیت اجرای دقیق دو راهکار یاد شده معتقدند اگر به موضوع غربالگری دقیق و اجرای سریع واکسیناسیون بی‌توجه باشیم قدرت سرایت و بیماری‌زایی ویروس جهش یافته جدید بقدری است که می‌تواند مشکلات عمده‌ای را به کادر درمان و البته کشورمان تحمیل کند چون تعداد موارد مرگ روند صعودی به خود گرفته و غافلگیری دوباره سیستم بهداشت و درمان ایران این روند را تسریع خواهد کرد.

دفاع اسپانیا از معاهده هسته ای با ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.07.2021
دفاع اسپانیا از معاهده هسته ای با ایران

برای رسیدن به واقعیت نگران کننده پس پرده پیک پنجم فقط کافی است به روند ثبت موارد فوتی در دو هفته گذشته با دقت توجه داشته باشیم به‌صورتی که مقایسه مجموع موارد فوتی از تاریخ 1400/03/31 تا چهاردهمین روز از تابستان عدد 1848 نفر را نشان می‌دهد یعنی متوسط روزانه 132 نفر از هموطنانمان را به‌دلیل بیماری کرونا از دست داده‌ایم.

برهمین اساس و با درنظر گرفتن اظهار نظر برخی مسئولان مربوطه در وزارت بهداشت که روز گذشته اعلام کرده‌بودند در دوهفته آینده احتمال کمبود تخت در مراکز بیمارستانی وجود دارد به‌این نتیجه می‌رسیم که احتمالاً باید منتظر ثبت رکوردهای تازه‌ای در این زمینه باشیم که فاصله‌ معناداری با آمارهای پیک گذشته خواهد داشت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به اشغال تخت‌های بخش کرونایی بیمارستان‌ها پرداخت و خاطر نشان کرد که با افزایش بیماران کرونایی اشغال تخت‌های بخش کرونا مراکز درمانی استان بوشهر از مرز 90 درصد عبور کرد و هم اکنون افزون بر 410 نفر بستری هستند.

اکنون 6 شهرستان استان در وضعیت قرمز خیلی پرخطر کرونایی و 4 شهرستان در وضعیت نارنجی پرخطر قرار دارند و مردم باید موج پنجم شیوع این ویروس مرگبار را جدی و هرگونه ساده‌انگاری را رها کنند.

آمار مربوط به شیوع کرونا و بستری بیماران مبتلا در استان گلستان همچنان رو به افزایش است و به 390 نفر افزایش یافته است. از این تعداد 76 نفر در بخش آی سی یو تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند و حال 24 نفر از این بیماران نیز به شدت وخیم است.

و اما با افزایش پی‌درپی میزان ابتلا و بستری‌های کرونایی از ابتدای هفته جاری حالا به نظر می‌رسد استان قزوین هم در آستانه ورود به پیک پنجم کرونا قرار گرفته است و اگر روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی همانند امروز باقی بماند، ورود به پنجمین موج پاندمی کرونا در شرایط واکسیناسیون قطره‌چکانی اجتناب‌ناپذیر است. در چنین شرایطی اقدامات برخی نهادها از جمله سازمان نظام مهندسی برای ورود واکسن‌های اسپوتنیک روسی با قیمت 700 هزار تومان هم حاشیه‌هایی را در استان قزوین به وجود آورده است.

اختصاص صندوق رای سیار برای بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.06.2021
اختصاص صندوق رای سیار برای بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین هم در همین زمینه به خبرنگار تسنیم اظهار داشت : « ورود واکسن توسط شرکت‌ها و نهادهای خصوصی کاملاً قانونی بوده و مبتنی بر سند ملی واکسیناسیون انجام شده؛ ضمن اینکه قیمت هر 2 دوز واکسن روسی کرونا 10 ال 15 دلار است و به نظر می‌رسد قیمت گفته‌شده برای تزریق این واکسن منطقی است.

ابتلای کرونایی در استان در شبانه‌روز اخیر 140 درصد افزایش یافته و میزان مبتلایان از 115 به 276 نفر رسید. ضمن اینکه میزان بستری‌های روزانه کرونایی هم 19 درصد افزایش یافته و از 48 به 59 نفر رسیده است که این آمار به تدریج ما را نگران و نگران‌تر می‌کند.

این آمار افزایشی در نهایت سبب شده که مجموع کل بستری‌های فعلی ما هم 11 درصد افزایش یافته و از 231 به 260 نفر برسد و امیدواریم میزان بیماران بستری ما هیچ‌وقت از عدد 400 که حد تعیین‌شده برای پلن A بستری‌هاست، عبور نکند. همچنین آمار بیماران بدحال کرونایی زیر دستگاه ونتیلاتور در بخش مراقبت ویژه هم از 16 به 18 نفر افزایش یافته است».

از سوی دیگر معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت کرونا در تهران در این زمینه اعلام کرد: «دلتا یا همان ویروس جهش یافته هندی کرونا در بیماران تهرانی هم مشاهده شده و به عبارتی این بیماری وارد پایتخت شده است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала