شرط تزریق واکسن «پاستوکووک» به کودکان کدام است؟

© Sputnik / Ramil Sitdikovواکسن
واکسن   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.07.2021
اشتراک
تاکنون ۲۴ هزار داوطلب تزریق اول و دوم واکسن مشترک کوبا و ایران را انجام داده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، دکتر احسان مصطفوی، مدیر پروژه فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا ضمن تشریح آخرین وضعیت مطالعاتی بر روی واکسن پاستوکووک، درباره میزان اثربخشی این واکسن، تاثیر آن بر روی واریانت های شایع کرونا و همچنین وضعیت تزریق آن در سنین زیر 18 سال توضیح داد.

وی در ادامه افزود: « در مطالعه فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن مشترک کوبا و ایران که از ششم اردیبهشت ماه در ایران آغاز شده است، تاکنون از ۲۴ هزار داوطلبی که وارد مطالعه شده‌اند، همگی تزریق اول و دوم این واکسن را انجام داده‌اند.

خوشبتانه تاکنون عوارض گزارش شده این واکسن بسیار خفیف و کم بوده و عوارض جدی منتسب به واکسن گزارش نشده است. کشور کوبا هم کارآزمایی بالینی را در فاز یک و دو برای کودکان سه تا ۱۸ سال آغاز کرده و در صورتیکه نتایج آن مطالعات فاز ۳ آن ها نهایتا مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار گیرد و گویای اثربخشی و بی خطری واکسن در این گروه باشد، امکان استفاده از این واکسن در گروه سنی زیر ۱۸ سال در ایران هم وجود خواهد داشت.  البته هنوز گزارشی از نتایج مطالعه این واکسن بر روی کودکان در کوبا منتشر نشده است.

لاوروف: غرب در تلاش است از اوضاع برجام استفاده کند تا توافق را به شکل تغییر یافته به ایران تحمیل کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.07.2021
لاوروف: غرب در تلاش است از اوضاع برجام استفاده کند تا توافق را به شکل تغییر یافته به ایران تحمیل کند

نتایج مطالعاتی که در کشور کوبا انجام شده، گویای این است که واکسن همچنان ایمنی‌زایی خودش را بر روی واریانت‌های شایع حفظ کرده است. به طوری که در مطالعه فاز سوم در کشور کوبا که واریانت شایع در گردش آنجا واریانت آفریقای جنوبی بوده که یک واریانت واکسن‌گریز محسوب می‌شود، همچنان نتایج مطالعه اثربخش و امیدوارکننده بوده است.

نتایج اولیه فاز سوم کارآزمایی بالینی در کشور کوبا، گویای اثربخشی بالای ۶۰ درصد رژیم دو دوزه، با وجود گردش بالای واریانت آفریقای جنوبی در این کشور است که امیدوار کننده است ولی با این وجود باید منتظر نتایج نهایی کارآزمایی های بالینی فاز ۳ کوبا و مراحل میانی و نهایی مطالعه در ایران هم باشیم.

در ارزیابی اثربخشی واکسن های کووید- ۱۹، علاوه بر پیامدهای شدید ابتلا و مرگ، سایر پیامدهای مهم مانند پیشگیری از عفونت، پیشگیری از بیماری و پیشگیری از انتقال بیماری بدنبال دریافت واکسن نیز مدنظر قرار می گیرد. حد اکثربخشی قابل قبول برای واکسن کرونا بالای ۵۰ درصد است.

بر اساس گزارشات موجود، اثربخشی ۶۲ درصدی دو دوز واکسن پاستوکووک بر روی داوطلبان شرکت کننده در مرحله سوم کارآزمایی‌های بالینی این واکسن در کوبا به دست آمده است. این اثربخشی، فعلا فقط با در نظر گرفتن دو دوز و بر اساس واریانت های در گردش در کوبا بوده و نتیجه آنالیز اولیه داده های فاز سوم است.  احتمالا کارآیی واکسن با در نظر گرفتن دوز سوم به عنوان یادآور بالاتر هم می رود. با این حال هنوز آزمایش‌ها به پایان نرسیده و به منظور رسیدن به تجزیه و تحلیل نهایی باید تحقیق برای یافتن موارد بیمار بیشتر هم ادامه یابد. با نهایی شدن آزمایش‌ها ممکن است نتایج کارایی این واکسن تغییر کند». 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала