آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی ایران

© Sputnik / Shiva Abshenasسعید خطیب زاده سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب زاده سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.06.2021
اشتراک
خطیب‌زاده: درباره پاک شدن اطلاعات دوربین‌های آژانس تصمیمی اتخاذ نشده است.

به گزارش اسپوتنیک، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز 28 ژوئن (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.

وی گفت: « قانون مجلس درباره تعهدات و وظایف دولت کاملا روشن است و در همین چارچوب حرکت شده است. موضوع توافق فنی با آژانس و چگونگی ادامه و یا چگونگی عدم ادامه آن موضوع بحثی است که همچنان تصمیم جدیدی اتخاذ نشده است، چه درباره ادامه یا عدم ادامه آن و همچنین درباره پاک شدن اطلاعات هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است و به محضی که اتخاذ شود، اطلاع رسانی خواهد شد.

اجازه دهید نتایج جلسات روشن‌تر شود اعلام می‌کنم. نکته مهم این است که گفت‌وگوها به جایی رسیده که همه طرف‌ها باید تصمیمات خودشان را بگیرند. تصمیماتی که باید اتخاذ می‌کردیم، به نظر خودمان اتخاذ کرده و اعلام کردیم منتظریم طرف‌های مقابل به شمول آمریکا تصمیمات سیاسی خود را اتخاذ کنند و ما براساس آن در خصوص دور آینده روشن‌تر صحبت کنیم.

اولیانوف: بعید است آمریکا دوباره از برجام خارج شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.06.2021
اولیانوف: بعید است آمریکا دوباره از برجام خارج شود

اگر توافق جمع بندی شود، یک ساعت کار را به عقب نخواهیم انداخت. اساسا اهمیتی ندارد در کدام بازه زمانی و در کدام دولت توافق صورت بگیرد. اگر همین الان هم این توافق جمع بندی شود و تصمیمات را همه طرف‌ها بگیرند ما حتی یک ساعت کار را به عقب نخواهیم انداخت. مهم تامین منافع عالیه ایران و مردم ایران از بستر این گفت‌وگوهاست و هر زمان که این اتفاق رخ دهد آن را اعلام می‌کنیم.

تصمیم در خصوص این موضوع به این دولت و آن دولت برنمی‌گردد. مکانیسم در سطوح عالی تعیین شده و در سطوح عالی پیگیری می‌شود و دولت‌ها بخشی از پروسه تصمیم گیری و تصمیم سازی هستند.

اگر امروز برجام زنده است به خاطر جمهوری اسلامی ایران است و اگر امروز برجامی است که درباره اجرای آن گفت‌وگوها می‌شود به خاطر تصمیمی است که ایران بعد از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام و بی عملی‌های طرف‌های اروپایی اتخاذ کردند.

ایران و مردم ایران سهم خود را در حفظ برجام داده‌‌اند و تصمیم سختی که باید می‌گرفتند در همان سال گرفتند. امروز وقتی است که طرف مقابل بداند در موضع مجرم در گفت‌وگوها حضور دارد و طرفی است که همه تلاش خود را کرده که برجام را از بین ببرد.

همه می‌دانند اگر یک دلیل بر بی اعتمادی به آمریکا باشد همین رفتار ریاکارانه و قلدرمابانه آمریکا است. ‌آن‌چه در وین در حال گفت وگو است، چگونگی اجرای برجام است. نه درباره اصل آن و نه درباره آینده آن گفت‌وگو می‌کنیم. تنها در خصوص اجرای برجام و بازگشت آمریکا به برجام گفت‌وگو می‌کنیم.

همچنان برجام بین ایران و ۱+۴ در جریان است و همه طرف‌ها هم منطق را می‌دانند و هم راه‌حل را.


گروسی: دسترسی آژانس به تأسیسات هسته‌ای ایران بسیار محدود شده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.06.2021
گروسی: دسترسی آژانس به تأسیسات هسته‌ای ایران بسیار محدود شده است

آن‌چه در خصوص تارنماها رخ داد نشانگر استیصال گردنکشانه‌ آمریکا در مقابل صداهای مستقل از کشورهایی مثل ایران بود و نشان دهنده استانداردهای دوگانه و نشانگر دروغین بودن ادعاهای آنها در خصوص آزادی بیان قابل ارزیابی است. این‌که آمریکا اعتیاد عجیب و غریب و عمیقی به تحریم پیدا کرده همه می‌دانند و چیز جدیدی نیست و ترک عادت هم موجب مرض است. همه ایرانیان فرهیخته و متمدن می‌دانند.

 به آمریکا توصیه جدی می‌کنیم که به جای این حرکات احساسی تدبیری بیندیشند برای این‌که به واقع به آزادی بیان ملتزم باشند و اجازه دهند گفت‌وگوها در فضای بین‌المللی در یک بستر بیطرفانه صورت بگیرد. وزارت خارجه بنا بر وظیفه ذاتی خود در خصوص رفع تحریم‌ها در همه حوزه‌ها در این حوزه هم جدیت داشته و در دستورکار قرار داده است.

درباره تفاهم فنی ایران و آژانس، مصوبه مجلس الزام آور است و توافق با آژانس یک توافق در راستای حل برخی نگرانی‌های آژانس در چارچوب مصوبه مجلس بود. توافق‌ ما این بود که دوربین‌ها جمع نشوند ولی اطلاعات آنها در اختیار آژانس قرار نگیرد. سه ماه تمام شد و تصمیم داخلی در داخل ایران گرفته شد که همچنان اطلاعات پاک نشود ولی از روز الزام آور شدن قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس داده نشده است.

همچنان هیچ تصمیمی سلبی یا ایجابی درباره دوربین‌ها و توافق قبلی با آژانس گرفته نشده نه نگهداشتن و نه پاک کردن و فعلا در وضعیت قبلی به سر می‌بریم».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала