پاشینیان از آغاز گفت وگوی استراتژیک بین ارمنستان و ایران خبر داد

© Sputnik /  مراجعه به بانک تصاویر پاشینیان از آغاز گفت وگوی استراتژیک بین ارمنستان و ایران خبر داد
پاشینیان از آغاز گفت وگوی استراتژیک بین ارمنستان و ایران خبر داد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.06.2021
اشتراک
نخست وزیر ارمنستان در جمع هوادارنش گفت که ارمنستان باید همکاری با ایران را تعمیق بخشد و گفتگوی استراتژیک برقرار کند.

به گزارش اسپوتنیک، نخست وزیر ارمنستان نیکول پاشینیان، در سخنرانی در تجمع مقابل هوادارانش خبر از گفت وگوی استراتژیک بین ارمنستان و ایران خبر داد.  

وی گفت: "در چارچوب امنیت منطقه ای، من می خواهم بر لزوم تعمیق همکاری ما با جمهوری اسلامی ایران و آغاز یک گفتگوی استراتژیک تأکید کنم."

محمد جواد ظریف - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.05.2021
تهران امیدوار گشایش خط راه آهن با ارمنستان است

پاشینیان گفت: "برای حل مسئله قره باغ، اظهارات گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا را کاملاً می پذیریم: یعنی مسئله قره باغ هنوز حل نشده است و منتظر راه حل جامع است."

شایان ذکر است که درگیری ها در قره باغ در سال ۱۹۸۸ آغاز شد که منطقه خودمختار قره باغ خروج خود از ترکیب آذربایجان شوروی را اعلام کرد. در جریان رویارویی مسلحانه در سالهای ۱۹۹۲-۱۹۹۴، آذربایجان کنترل قره باغ و هفت منطقه مجاور را از دست داد.

از سال ۱۹۹۲، مذاکرات در مورد حل و فصل مسالمت آمیز منازعات در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، به ریاست سه کشور روسیه، ایالات متحده و فرانسه در جریان است. آذربایجان اصرار دارد که تمامیت ارضی خود را حفظ کند، ارمنستان از منافع جمهوری خودخوانده قره باغ دفاع می کند زیرا خود قره باغ طرف مذاکره نیست.

در تاریخ ۱۰ اکتبر سال گذشته میلادی، وزرای امور خارجه طرف های درگیر با میانجی ‌گری وزیر خارجه روسیه در مسکو دیدار و گفتگو کردند که پس از ۱۰ ساعت مذاکره، آتش‌ بس اعلام شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала