بایدن از توافق روسیه و آمریکا برای همکاری در مورد ایران خبر داد

© POOL /  مراجعه به بانک تصاویر بایدن از توافق روسیه و آمریکا برای همکاری در مورد ایران خبر داد
بایدن از توافق روسیه و آمریکا برای همکاری در مورد ایران خبر داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.06.2021
اشتراک
روسای جمهور روسیه و آمریکا توافق کردند که درمورد ایران با یکدیگر همکاری کنند.

به گزارش اسپوتنیک، جو بایدن، رئیس جمهور آمریكا پس از دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ژنو، گفت كه سران دو كشور توافق كردند كه درمورد ایران و درمورد موضوع عدم دریافت سلاح هسته ای توسط این كشور با همكاری كنند.

بایدن گفت: "منافع روسیه و ایالات متحده است که اطمینان حاصل کنند ایران سلاح هسته ای دریافت نمی کند. ما توافق کرده ایم که با هم کار کنیم، زیرا این مسئله به همان اندازه که برای ما جلب است برای روسیه هم هست".

گفتگوهای روسای جمهور فدراسیون روسیه و ایالات متحده، ولادیمیر پوتین و جو بایدن، در دو قالب محدود و گسترده، در مجموع و با احتساب یک وقفه 4.5 ساعت ادامه داشت. گفتگوها بین پوتین و بایدن در قالب محدود ساعت 2.30 بعد از ظهر به وقت مسکو آغاز شد، سپس وقفه ای اعلام شد و مجددا گفتگوها با شرکت اعضای هیئت ها آغاز شد. این مذاکرات نیز حدود ساعت 18.05 به وقت مسکو پایان یافت.

گفتنی است که  پیش از این و پس از برگزاری اجلاس سران، اتحادیه اروپا و ایالات متحده در بیانیه ای اعلام کردند: " برای احیای توافق هسته ای ایران، انجام تعهدات از سوی ایران و لغو مجازات های آمریکا ضروری است."

یادآور می‌شود که در سال 2015، انگلستان، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده، فرانسه و ایران، برنامه اقدام جامع مشترک را امضا کردند. این توافق شامل لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران به عنوان ضامن عدم رسیدن به تسلیحات هسته ای توسط تهران بود. در ماه مه 2018، دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا، تصمیم گرفت به صورت یک طرفه از توافق برجام خارج شده و تحریم های سختی علیه تهران را بازگرداند. ایران نیز در پاسخ، با کنار گذاشتن محدودیت های تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم، کاهش تدریجی تعهدات خود در این توافق نامه را اعلام کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала