گزارش و تحلیل

واجدین شرایط رای دهی در شوراها

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / واجدین شرایط رای دهی در شوراها
واجدین شرایط رای دهی در شوراها - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.06.2021
اشتراک
در هر روستا انتخابات شوراها به صورت مستقل و در خود روستا انجام می شود اولویت با کسانی است که در آن روستا ساکن هستند.

اسپوتنیک - بر اساس سرشماری صورت گرفته در سال ۱۳۹۵ حدود ۲۶٪ مردم ایران در روستاها زندگی می کنند این در حالیست که بسیاری از شهرنشینان این کشور، ساکنین قدیمی روستاها یا فرزندان آنها هستند که به شهرها نقل مکان کردند و کماکان در آن روستا اموال و مستغلات دارند.

در بیست و هشتم خرداد ماه ۱۴۰۰ علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری در ایران انتخابات شوراهای شهرها و روستاها نیز برگزار می‌شود، انتخاباتی که شاید به اندازه ریاست‌ جمهوری رسانه‌ ای نشده باشد اما قطعاً به همان اندازه میان مردم از اهمیت برخوردار است، چرا که شوراهای انتخاب شده تاثیر مستقیمی را بر شرایط زندگی ساکنین و صاحبان املاک می گذارند، این در حالی است که در برخی از روستا های ایران انتخاب شوراها با آرا بعضا حتی کمتر از ۱۰۰ نفر انجام می شود و افراد برای ادوار متوالی زمام امور روستا را در دست می گیرند.

آقای دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران پیرامون انتخابات شوراهای روستا به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

در هر روستا انتخابات شوراها به صورت مستقل و در خود روستا انجام می شود اولویت با کسانی است که در آن روستا ساکن هستند چرا که شورا به هدف تسهیل شرایط ساکنین تشکیل می شود اما اگر افرادی متولد روستا هستند یا در آن روستا مسکن، زمین یا باغ داشته باشند و در شهر زندگی کنند و در سال مدتی مراجعه به روستا داشته باشند ممانعتی برای اخذ رای از آنها وجود ندارد و می توانند برای رای دهی به روستای خود مراجعه کنند.

 اما اگر افرادی از نقاط دیگری به آن روستا وارد شوند به هدف رای گیری در حالی که نه متولد روستا هستند و نه از ساکنان، تخلف محسوب شده و با آن برخورد می‌شود.

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران بر اساس "دستورالعمل اجرایی بند سوم، ماده ۲۹، قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراها" اشخاص واجد شرایط برای رای دهی در شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت و همچنین در روستاها را این گونه بیان کرد:

اشخاصی که در حوزه انتخابیه دارای اقامتگاه دائم هستند.

اشخاصی که در اکثر روز های هفته (حداقل چهار روز) ساکن حوزه انتخابی هستند.

 اشخاصی که زن و یا فرزند آنها ساکن حوزه انتخابیه باشند به شرطی که این افراد حداقل یک سال قبل از انتخابات ساکن حوزه انتخابیه باشند.

 اشخاصی که پدر و یا مادر آنها (افراد تحت تکفل) ساکن حوزه انتخابیه باشند به شرطی که حداقل این افراد یک سال قبل از انتخابات ساکن حوزه انتخابیه باشند.

 اشخاصی که در حوزه انتخابیه دارای اموال منقول از قبیل مسکن، زمین کشاورزی، باغ و غیره هستند.

واجدین دقیق شرایط برای رای دهی در انتخابات شوراها هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала