جمال عرف: پیش‌بینی کشیدن انتخابات به دور دوم را کرده‌ایم

© Photo / IRNAجمال عرف، معاون سیاسی وزارت کشور ایران
جمال عرف، معاون سیاسی وزارت کشور ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.06.2021
اشتراک
مردم می‌توانند فرمان تغییر به سمت بهبود را خود به‌دست گیرند و درحقیقت راننده این قطار باشند نه صرفاً یک همراه و سرنشین.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «روزنامه ایران»، جمال عرف رییس ستاد انتخابات کشور، اظهار داشت که مردم می‌توانند فرمان تغییر به سمت بهبود را خود به‌دست گیرند و درحقیقت راننده این قطار باشند نه صرفاً یک همراه و سرنشین.

وی در ادامه افزود: « مردم نباید از تأثیرگذاری بر تعیین سرنوشت خود ناامید شوند. قهر با صندوق رأی آسیب‌هایی را متوجه کشور خواهد کرد.  اگر صندوق رأی از اعتبار بیفتد و مردم از این ظرفیت قانونی استفاده نکنند چه تبعاتی قابل تصور است؟

می‌توان تبعات را به ۲ دسته تقسیم کرد: یک دسته کسانی هستند که از بیرون به ما نگاه می‌کنند. آنها قطعاً طمع خواهند کرد وقتی ببینند که مردم پای صندوق نمی‌آیند این عدم مشارکت را که ممکن است دلایل مختلفی هم داشته باشد مصادره به مطلوب می‌کنند. حال آن که این عدم مشارکت ممکن است اساساً انگیزه سیاسی هم نداشته باشد کما این که در گذشته هم تجربه شده است. بالاترین مشارکت مردمی در انتخابات سال ۸۸ بود با ۸۵ درصد. یعنی در همان انتخابات هم بالاخره ۱۵ درصد مردم شرکت نکردند.

آن جایی هم که مشارکت ۵۰ درصد بوده است، ۵۰ درصد نیامده‌اند. بنابراین آنهایی هم که نمی‌آیند شامل طیفی از انگیزه‌های مختلف هستند. بخش کوچکی از این افراد دنبال براندازی هستند اما بخش عمده‌ای از افرادی که پای صندوق نمی‌آیند انگیزه‌های مادی، مدنی، اقتصادی و سیاسی دارند. اگر هر کسی به این اتفاقات نگاه کند به این جمع‌بندی می‌رسد که جمهوری اسلامی قاعدتاً آلترناتیوی ندارد. هر بحثی که داریم باید در همین خانواده حل و فصل کنیم.

واکنش ایران به رفع تحریم ۵ مقام و شرکت ایرانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.06.2021
واکنش تهران به رفع تحریم ۵ مقام و شرکت ایرانی

بحث دیگر نگاه از داخل است. مثلاً فردای انتخابات به خود می‌گویم که اگر مشارکت می‌کردم شاید اوضاع بهتر می‌شد. همه می‌توانند این سؤال را از خود بپرسند. وقتی من به هر دلیلی در انتخابات مشارکت نمی‌کنم و پس از آن احساس کنم که شرایط بهتر نشد، آیا این را از خود نمی‌پرسم که اگر رأی می‌دادم اوضاع بهتر بود؟ بنابراین این سؤال همیشه برای افرادی که شرکت نمی‌کنند وجود دارد.

قاعدتاً تجلی این جمهوریت در انتخابات است. مدل جمهوریت هم حاکم شدن رأی اکثریت است. حالا یا من جزو آن اکثریت هستم یا نیستم. اما فردا هر کسی انتخاب شد رئیس‌جمهوری همه است و باید چه اکثریت و چه اقلیت را پوشش دهد.

اتفاقاً چه اصولگرایان و چه شخصیت‌های اصلاح‌طلبی که به‌صورت گروهی یا فردی در انتخابات شرکت می‌کنند نیز بر تقویت وجه جمهوریت از رهگذر حضور در انتخابات تأکید کرده‌اند. بحث مشارکت از وجهی دیگر ناظر بر دولت منتخب هم هست. بسیاری بر این عقیده هستند دولتی که از بطن مشارکت گسترده بیرون بیاید هم برای حل مشکلات داخلی و هم موضوعات بین‌المللی می‌تواند پشتوانه محکمی داشته باشد.

به‌خاطر دارم در گذشته فرمایشی را از رهبر معظم انقلاب خوانده بودم که بیان داشته بودند اگر مشارکت بالا صورت بگیرد و رئیس‌جمهوری نسبت کمی از آن مشارکت را داشته باشد، مثلاً از مشارکت ۷۰ درصدی، پنجاه و چند درصد رأی بیاورد در مقابل شرایطی که جمعیت کم تری پای صندوق بیاید و رئیس‌جمهوری ۹۰ درصد آرا را کسب کند، مورد اولی برای ما مطلوب‌تر است.

هر کدام از این ۷ نفر که منتخب مردم شود، اگر با پشتوانه قوی مردمی رأی بیاورد می‌تواند با اقتدار در داخل و خارج کشور صحبت کند. در این جا می‌توانیم از بحث نظری هم کمک بگیریم. ما از دولت قوی و ضعیف صحبت می‌کنیم. یکی از شاخص‌های دولت قوی همین پشتوانه مردمی است. اگر رئیس‌جمهوری با پشتوانه کم به این جایگاه برسد، جهانیان نگاه متفاوتی به او خواهند داشت. قطعاً از رئیس جمهوری که با مشارکت پایین انتخاب شود به‌عنوان رئیس‌جمهوری ضعیف یاد خواهند کرد. البته ما از مشروعیت صحبت نمی‌کنیم چرا که همه آنان دارای مشروعیت هستند.

روحانی: ایران می تواند غنی سازی بیش از ۶۳ درصد را شروع کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.06.2021
روحانی: ایران می تواند غنی سازی بیش از ۶۳ درصد را شروع کند

در حوزه انتخابات ریاست جمهوری بیش از ۶۷ هزار صندوق رأی را آماده و با ناظر نهایی کردیم و در نمایندگی‌های سراسر جهان ۴۵۰ صندوق در نظر گرفته شده است. در حوزه شوراها ۷۵ هزار صندوق آماده شده است.

در مجموع یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر عوامل اجرایی، نظارتی و بازرسی در اجرای انتخابات مشارکت می‌کنند. براساس آمار نهایی از تأیید صلاحیت‌ها ۸۵ درصد ثبت‌نام‌کنندگان شوراهای اسلامی شهر و ۹۲.۵ درصد ثبت‌نام‌کنندگان شوراهای اسلامی روستا تأیید نهایی شده‌اند.  ۴۳.۴۴ درصد ثبت‌نام‌کنندگان مجلس شورای اسلامی و ۲۶.۱ درصد ثبت‌نام‌کنندگان مجلس خبرگان رهبری نیز تأیید صلاحیت نهایی شده‌اند. یکی از مفروضات وزارت کشور احتمال کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم است. در این زمینه تعرفه‌های لازم چاپ و اگر دور دوم کشیده شد جمعه بعد دور دوم برگزار می‌شود.

در زمان برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد از ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط رأی دادن، ۲۹ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۳۸ نفر زن و یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ رأی اولی هستند.

میزان مشارکت در یک نظرسنجی ۳۷ و در نظرسنجی دیگر ۴۸ درصد عنوان شده است. وی افزود: فاصله ۱۰ درصدی در نظرسنجی‌ها وجود دارد. با دعوت از دستگاه‌های نظرسنجی، درباره این اختلاف سؤال کرده‌ایم و با آنها مجدداً جلسه داریم تا ستاد انتخابات به عدد دقیق‌تری از میزان مشارکت و احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم برسد. عرف همچنین تشریح کرد که  پروتکل‌های بهداشتی در روز رأی‌گیری رعایت می‌شود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала