دژپسند: آنچه که نمی‌توانم امروز بگویم را در کتاب خاطراتم منتشر خواهم کرد

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر بازار سرمایه
بازار سرمایه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.06.2021
اشتراک
باید ۵۱۰ میلیون دلار از منابع صندوق به بازار تزریق شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد اظهار داشت که پس از گذشت مدت‌زمانی، آنچه که نمی‌توانم امروز بگویم را در کتاب خاطراتم منتشر خواهم کرد.

وی در ادامه افزود: «همانطور که پیش از این اعلام کردم یکی از دلایل ریزش بازار سرمایه، افزایش نرخ بهره بین‌بانکی بود که بنده با آن به شدت مخالف بودم اما عده‌ای تصمیم گرفتند نرخ بهره بین‌بانکی افزایش یابد.

افراد پرنفوذی که موجب شرایط بد اقتصاد ایران شدند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.06.2021
گزارش و تحلیل
افراد پرنفوذی که موجب شرایط بد اقتصاد ایران شدند

برای بازگشت بازار سرمایه و شاخص، مصوبات طلایی گرفته‌ام اما فرصت اجرای آن را ندادند و در حالی که پس از ریزش‌های مستمر، شاخص به 1.5 میلیون واحد رسید بازهم جوسازی‌هایی صورت گرفت که منجر به ریزش شاخص شد.

بانک مرکزی مقاومت سختی برای اجرای مصوبه قانونی تزریق یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سهام داشت. انتقال درصدی از منابع ورودی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه، قانون من‌درآوردی نبود بلکه قانون مصوب سال 94 بود و از زمان تصویب تا کنون طبق این قانون باید 510 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز می‌شد که مقاومت‌های بانک مرکزی باعث تاخیر در اجرای آن شد.

یکی از عوامل اصلاح بازار سرمایه اخلال در نرخ بهره بین بانکی بوده و افزایش نرخ بهره به سایر بازارها علامت می‌داد و در تمام دنیا نرخ بهره یک علامت اقتصادی محسوب می‌شود. افزایش نرخ بهره نه تنها به بازار سرمایه بلکه به بازار بدهی هم آسیب وارد آورد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала