چرا آژانس انرژی اتمی از برنامه سلاح هسته‌ای اسرائیل غافل است؟

© Photo / IRNAکاظم غریب آبادی ، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین
کاظم غریب آبادی ، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.06.2021
اشتراک
غریب آبادی: طنز تلخ تاریخی این است که آژانس از برنامه سلاح هسته‌ای اسرائیل در منطقه ناپایدار خاورمیانه، غافل است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «فارس»، کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، روز 10 ژوئن (پنجشنبه) اظهار داشت که طنز تلخ تاریخی این است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برنامه سلاح هسته‌ای رژیم اسرائیل در منطقه ناپایدار خاورمیانه، غافل است.

وی طی سخنانی در شورای حکام، مواضع جمهوری اسلامی ایران درخصوص گزارش مدیرکل آژانس در مورد برخی موضوعات پادمانی را تشریح کرد و افزود: « غیر قابل قبول است که در یک دهه گذشته، موضوع هسته‌ای ایران هر از چندگاهی بر اساس ادعاهای بی اساس، اینجا در آژانس همچنان مطرح می‌شود.

مایلم به موضوع دیگری که اهمیت برجسته‌ای برای کشور من دارد، اشاره کنم و آن، اقدام تروریستی است که علیه یکی از تأسیسات هسته‌ای در ایران انجام شده است. اقدام تروریستی روز یکشنبه مورخ ۱۱ آوریل ۲۰۲۱، می‌توانست به یک فاجعه انسانی و زیست محیطی تبدیل شود.

عراقچی: درباره چگونگی بازگشت طرفین به برجام اختلاف نظر وجود دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.06.2021
عراقچی: درباره چگونگی بازگشت طرفین به برجام اختلاف نظر وجود دارد

عاملان چنین اقدام خرابکارانه‌ای که به طور عامدانه یک تاسیسات هسته‌ای تحت پادمان  بسیار حساس با خطر زیاد انتشار بالقوه مواد رادیواکتیو را هدف قرار داده‌اند، نبایستی بدون مجازات بمانند و هر کسی که مستقیم یا غیرمستقیم در این اقدام نقش داشته است، باید به عنوان همدست در این عمل تروریستی پاسخگو و مسئول باشد. رسانه‌های اسرائیلی و غربی به طور ضمنی همدستی رژیم اسرائیل در این اقدام ناجوانمردانه تروریستی را تأیید کرده‌اند.

بسیار ضروری است که آژانس بلافاصله به این موضوع رسیدگی کند. جمهوری اسلامی ایران طبق حقوق بین‌الملل، ضمن پاسخ محکم، تمامی اقدامات لازم را نیز برای محافظت و دفاع از شهروندان، منافع و تأسیسات خود در برابر اقدامات تروریستی یا خرابکارانه انجام می‌دهد. ایران قویا علیه هرگونه ماجراجویی از سوی رژیم اسرائیل هشدار می‌دهد.

تکرار چنین اقدامات جنایتکارانه و ترور دانشمندان هسته‌ای، نه تنها با پاسخ قاطعانه ایران مواجه خواهد شد، بلکه قطعاً گزینه دیگری جز تجدیدنظر در اقدامات شفاف ساز و سیاست همکاری آن با آژانس باقی نخواهد گذاشت.

با توجه به برخی ادعاهای مطرح شده در این نشست، می‌خواهم دوباره تکرار کنم که این یک طنز تلخ تاریخی است که آژانس از برنامه سلاح هسته‌ای رژیم اسرائیل در منطقه ناپایدار خاورمیانه، غافل است. متأسفانه، این رژیم با کوچک شمردن اهمیت این معاهده، خودداری پیوستن به آن و امتناع از قرار دادن تمامی تأسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای خود تحت رژیم جامع پادمان آژانس، جامعه جهانی را نادیده می‌گیرد.

از قضا، رژیم اسرائیل اکنون حتی در مقایسه با کشورهای دارای سلاح هسته‌ای نیز از مزایای ترجیحی بیشتری برخوردار است، چرا که آن کشورها عضو ان.پی.تی هستند و تعهدات متعددی به ویژه تحت مواد یک و شش معاهده دارند. در حالی که رژیم اسرائیل با بیرون ماندن از این معاهده، از هرگونه تعهدی تحت معاهده آزاد است و از تمامی مزایای اساسنامه آژانس که مرتبط با ان.پی.تی هست نیز برخوردار می‌باشد.

اجسام پرنده ناشناخته، تهدیدی برای ظرفیت های هسته‌ای آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.06.2021
اجسام پرنده ناشناخته، تهدیدی برای ظرفیت های هسته‌ای آمریکا

 رژیم اسرائیل چنان گستاخ شده است که واقعیات را تحریف کرده است. چنین وضعیتی، به این رژیم این گستاخی را داده است تا اختیارات و مأموریت آژانس در جلوگیری از انحراف مواد و فعالیت‌های هسته‌ای خود را به سخره بگیرد. مهم‌تر از همه، رژیم اسرائیل چنان گستاخ شده است که واقعیات را تحریف کرده و برخی اعضای معاهده عدم اشاعه را حسب این که به واسطه عضویتشان در معاهده تعهداتی دارند، ولی خودش فاقد چنین تعهداتی است، مورد انتقاد قرار می‌دهد. این، یک قصور بسیار جدی در کار آژانس است که باید به طور مناسبی مورد رسیدگی قرار گیرد.

‌چگونه جامعه بین‌المللی می‌تواند آژانس را به عنوان یک شریک جدی، حرفه‌ای و بیطرف ببیند، در حالی که اجرای رژیم پادمانی جامع را برای تمامی اعضای خود به طور یکسان و عادلانه پیگیری نمی‌کند و حتی درباره ضرورت فعالیت‌های راستی آزمایی و بازرسی از برنامه هسته‌ای رژیم اسرائیل، به طور جدی بحث نمی‌کند؟

آیا سیاست سکوت و نادیده گرفتن برنامه هسته‌ای رژیم اسرائیل و سیاست عدم اقدام در این رابطه، پیام منفی به اعضای معاهده عدم اشاعه نمی‌فرستد که «عضویت در معاهده برابر است با پذیرش قوی‌ترین نظارت‌ها و راستی آزمایی، در حالی که بیرون ماندن از معاهده به معنای رهایی از هرگونه تعهد و انتقاد و حتی دریافت پاداش می‌باشد»؟!

‌ رژیمی که به ان.پی.تی و پادمان‌های جامع آن مقید نیست و فعالیت‌های تروریستی آن علیه برنامه‌های هسته‌ای صلح آمیز و فعالیت‌های هسته‌ای پادمانی دیگران صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را به خطر می‌اندازد، نه آن را باید به عنوان طرفدار رژیم عدم اشاعه دید و نه به عنوان یک منبع اطلاعاتی موثق برای آژانس، چرا که در غیر این صورت، فقط رفتار مخرب آن در منطقه تقویت می‌شود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала