کمبود واکسن و نگرانی‌های بحرانی تازه در ایران

© Photo / IRNAکرونا در ایران
کرونا در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.06.2021
اشتراک
آیا ایران درگیر پیک پنجم کرونا خواهد شد؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، برخی شواهد بیانگر این نکته است که هنوز خطر برطرف نشده و در صورت ساده‌انگاری به‌ احتمال زیاد ایران درگیر خواهد شد. در این زمینه البته اصلی‌ترین نگرانی موضوع جابه‌جایی جمعیت در عین کاهش روند واکسیناسیون در سراسر کشور به دلیل بدقولی برخی کشورهای تولید کننده در تحویل سفارش‌های ایران است.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه معتقدند در شرایطی که خطر آغاز پیک پنجم کرونا آنهم با ویروس‌های جهش یافته آفریقای جنوبی و هندی بسیار جدی شده کند شدن روند واکسیناسیون می‌تواند زمینه آغاز بحرانی تازه در کشور باشد.

پمپ بنزین تهران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.06.2021
خبر کمبود بنزین در تهران تکذیب شد

در همین حال کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان و غذا و دارو ضمن تایید کمبود ایجاد شده واکسن به دلیل خلف وعده برخی کشورها در تحویل سفارش‌های ایران گفت: «این فراز و فرودها در واکسیناسیون معمول است و اتفاق نادری نیست درست همانطور که در کشورهای اروپایی نیز بعضاً به دلیل شرایط بحرانی دهکده جهانی تجربه شده است.

براساس دوره تعیین شده انجام دو دوز تزریق با توجه به نوع واکسن مورد نظر نگرانی از بابت ایجاد مشکل در روند واکسینه کردن هموطنان نیست و با توجه به دوره زمانی تعیین شده وزارت بهداشت این کار را ادامه خواهد داد.

اگرچه احتمالاً به گفته مسئولان خللی در روند تکمیل مراحل واکسیناسیون هموطنان ایجاد نمی‌شود اما نباید فراموش کنیم تا رسیدن به سطوح استاندارد ایمنی سازی یعنی نزدیک به 70 درصد جمعیت فاصله بالایی داریم و این فاصله می‌تواند دردسرساز باشد».

استاندار تهران روز گذشته در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا با اشاره به روند بیماری کرونا  اظهار داشت: «در چهار روز اخیر روند کاهشی بستری را که قبلاً شاهد بودیم کم شده و چند روزی است که تعداد بستری ها ثابت مانده است».

با اشاره به افزایش قدرت بیماری زایی ویروس‌های جهش یافته درصورت ایجاد همه‌گیری تاکید می‌شود عبور از مرز 82 هزار فوتی ناشی از ویروس منحوس بسیار سریع اتفاق خواهد افتاد و تجربه رکوردهای تازه‌ای در این زمینه دور از انتظار نیست؛ به همین دلیل باید از هم اکنون برنامه‌ریزی دقیقی برای افزایش و کنترل رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشیم.

ایران از کمپانی سوئدی به دلیل عدم رعایت حقوق بیماران پروانه ای شکایت کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.06.2021
ایران از کمپانی سوئدی به دلیل عدم رعایت حقوق بیماران پروانه ای شکایت کرد

در همین حال تغییر معنادار آمارها در استان هرمزگان تاکیدی براین مدعاست که درصورت بی‌توجهی و کاهش سطوح رعایت پروتکل‌های بهداشتی این منطقه دروازه آغاز پیک پنجم کرونا خواهد شد درست همانطور که خوزستان در پیک چهارم به عنوان نقطه آغاز بحران در سراسر کشور شد و مشکلاتی را برای کادر درمانی ایجاد کرد.

در این زمینه شناسایی 30 نقطه بحرانی و نگران کننده در استان هرمزگان نه تنها باعث افزایش نگرانی‌ها در زمینه آغاز پیک پنجم از این نقطه می شود بلکه به گفته کارشناسان بهداشت و درمان افزایش 40 درصدی موارد شناسایی جدید افراد بیمار در این منطقه زنگ خطری بسیار جدی برای سایر نقاط ایران به‌خصوص استان‌های همجوار است

براساس مدل‌های تعیین شده به ازای هر یک درصد افزایش تردد بین شهری یا همان جابه‌جایی گسترده جمعیت به میزان 1.9 درصد به تعداد بیماران افزوده خواهد شد که با درنظر گرفتن افزایش قدرت سرایت ویروس‌های جهش‌یافته این اتفاق می‌تواند در 14 روز آینده در جداول آماری وزارت بهداشت خودنمایی کند.

براساس آخرین اعلام نرم‌افزار ماسک استان فارس در وضعیت زرد و نارنجی قرار دارد به گونه‌ای که 16 شهرستان در وضعیت زرد و مابقی در وضعیت نارنجی هستند. بر این اساس شهرستان‌های بوانات، پاسارگاد، ارسنجان، خرامه، سروستان، فسا، کوار، فراشبند، فیروزآباد، زرین دشت، خنج، مهر، کازرون، بیضا، سپیدان و رستم در وضعیت زرد و و 20 شهرستان دیگر در وضعیت نارنجی هستند. شمار قربانیان کرونا در استان خراسان جنوبی به 902 نفر رسیده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала