قاضی‌زاده: موضوع حکمرانی ریال اهمیت دارد

CC BY 4.0 / IRNA / سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی
سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.06.2021
اشتراک
در ایران، مسؤولان مربوطه به جای اینکه مسئول حفاظت از ارزش پول ملی باشند مسئول حفاظت از ارز خارجی شده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «فارس»، امیرحسین قاضی زاده هاشمی کاندیدای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت که متاسفانه در کشور ما مسؤولان مربوطه به جای اینکه مسئول حفاظت از ارزش پول ملی باشند مسئول حفاظت از ارز خارجی شده اند.

وی در ادامه افزود:« وقتی که ما از حفاظت از ارزش پول ملی صحبت می‌کنیم آن طرف سکه کنترل تورم است. ما اگر بتوانیم تورم را در جامعه به عنوان ام المصائب کنترل کنیم پول ملی را هم می‌توانیم حفظ کنیم.

نرخ تورم نقطه‌ای در ایران به ۴۹.۵ درصد رسید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.04.2021
نرخ تورم نقطه‌ای در ایران به ۴۹.۵ درصد رسید

یعنی هنر ما  این است که اگر بخواهیم مشخصات و یا وجهه صحیحی را از حکمرانی پول ملی تعریف کنیم این است که مسئول مشخصی در کشور ندارد و آن مسئولانی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم وظیفه پاسخگویی دارند مسئولیت خود را به گردن دیگران می‌اندازند.

در این هشت سال گذشته نقدینگی که تولید شده است به ازای سرانه هر نفر ۴۰۰ میلیون تومان به هر نفر می‌رسد اما توزیع آن وام بانکی است چرا که نرخ سود تسهیلات زیر نرخ تورم است یعنی ما عملاً به کسی دارایی می‌دهیم و عملاً تورم این انگیزه را به او می‌دهد که هیچ وقت بدهی خود را صاف نکند چرا که هرچه بیشتر این پول را نگه دارد ارزش دارایی و افزایش پیدا می‌کند.

۶۵ درصد منابع بانکی به دهک اول داده شده است و ۳۵ درصد به مابقی داده شده است. ۷۰ درصد این مقدار به تهران داده شده است و مابقی به ۲۵ استان داده شده است؛ وقتی ما منابع را این گونه تقسیم می کنیم باید بشاگرد و مشکلات جنوب و خوزستان از آن دربیاید و خانه ۵۰۰ میلیون تومانی به خانه ۵ میلیارد تومانی تبدیل شود و این منابع تبدیل به آپارتمان شود؛ چرا که نحوه توزیع مشکل دارد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала