کمبود دارو در مراکز درمانی، چالش جدی برای درمان بیماران

© Fotolia / mimon کمبود دارو در مراکز درمانی، چالش جدی برای درمان بیماران
 کمبود دارو در مراکز درمانی، چالش جدی برای درمان بیماران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.06.2021
اشتراک
رئیس بیمارستان شهدای تجریش در تهران گفت: وجود مشکل افزایش قیمت داروها و سهمیه بندی که برای بیمارستان‌ها وجود دارد، مراکز درمانی را با یک چالش جدی در امر خدمت رسانی به بیمار مواجه کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایلنا، رضا جلیلی خشنود، رئیس بیمارستان شهدای تجریش با اشاره به خطر عدم مراجعه‌ی بیماران زمینه‌ای به مراکز درمان در دوران کرونا بیان کرد: ما در بیمارستان از روز اول شیوع بیماری، ورودی بیماران کرونایی را از غیرکرونایی کاملا جدا کردیم تا خطر ابتلا کاهش پیدا کند.ما نباید به سمت مسیری برویم که بیماران نیازمند به درمان مثل بیماران نیازمند به شیمی درمانی  که باید پایش مرتب داشته باشند از ورد به بیمارستان هراس داشته باشند.

 مجلس شورای اسلامی در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.01.2021
اختصاص ۳۳ هزار میلیارد تومان یارانه دارو

خشنود افزود: ما نباید به نقطه‌ای برسیم که خدایی نکرده بیماران آسیب دیده و فوتی‌های بخش غیرکرونا نسبت به کرونا بیشتر شود، اما متاسفانه خیلی از بیمارانی که به درمان نیاز داشتند در زمان شیوع کرونا، اصلا وارد مراکز درمان نشدند.

وی با اشاره به اینکه حتی خیلی افراد هم در همین ایام دچار بیماری‌های جدید شدند، گفت: باید بیماری در همان ابتدا تحت بررسی و درمان قرار گیرد تا پیشرفت نکند، اما متاسفانه مراجعه از سمت این بیماران به رغم همه توصیه‌ها صورت نگرفت.

خشنود ادامه داد: این مساله در صورتی است که در اوج کرونا هم بیمارستان ما به بیماران کرونایی و غیرکرونایی همزمان خدمات ارائه می‌داد و در بخش‌های مختلف آنها را بررسی می‌کردیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این خطر وجود دارد که شاهد موجی از فوت افراد مسن با بیماری زمینه‌ای بعد از کرونا باشیم؟ افزود: صددرصد همینطور است که فوت افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای بودند و در این مدت به بیمارستان‌ها مراجعه نکردند بیشتر خواهد شد.

خشنود ادامه داد: خیلی از بیماران به پایش‌های مرتب و طولانی نیاز دارند، بیماران از ترس اینکه دچار آلودگی کرونا نشوند به مراکز درمان مراجعه نکردند، در صورتی که بیماری‌های مزمن که نیاز به پایش جدی دارد، در این شرایط عوارض جبران ناپذیری برای آنها به همراه خواهد شد.

وی در مورد افزایش قیمت داروها و فشار اقتصادی بر خانواده بیماران، افزود: اکثر داروها و مواد اولیه آنها وارداتی است که وابستگی شدید به ارز دارد و چون باید چرخه‌ی صنعت دارو بچرخد، قیمت‌ها با نوسانات ارز تغییر می‌کند و با توجه به افزایش قیمت‌هایی که برای داروها اتفاق افتاده، بیماران با مشکلات مالی مواجه شدند.

خشنود ادامه داد: خیلی از اقلام دارویی الان سهمیه بندی شده، از یک سرم ساده تا آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ساده برای مراکز درمانی سهمیه بندی شدند و با توجه به شلوغی مراکز درمانی در حال حاضر آنتی بیوتیک‌ها و بعضی داروهای روزمره و سرم‌ها از مواردی هستند که مراکز درمان با کمبود قطعی آن مواجه است.

وی افزود: وجود مشکل افزایش قیمت داروها و سهمیه بندی که برای بیمارستان‌ها وجود دارد، مراکز درمانی را با یک چالش جدی در امر خدمت رسانی به بیمار مواجه کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала