آیا مذاکرات وین در حال پایان یافتن است؟

© Sputnik / Shiva Abshenasسعید خطیب زاده سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب زاده سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.05.2021
اشتراک
خطیب‌زاده: موضوعات کلیدی باقی‌مانده حل شود می‌تواند دور آخر مذاکرات وین باشد.

به گزارش اسپوتنیک، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره احتمال پایان یافتن مذاکرات وین گفت اگر موضوعات کلیدی باقی‌مانده حل شود این دور می‌تواند مرحله آخر باشد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز 31 ماه مه (دوشنبه) در نشست خبری خود درباره اینکه تا چه میزان احتمال دارد این دور مذاکرات مرحله آخر باشد صحبت کرد.

وی در ادامه گفت:« ما مذاکرات و گفت‌وگوهای وین را با دقت و وسواس جلو می‌بریم. هر دور می‌توانست دور آخر باشد. اگر موضوعات کلیدی باقیمانده حل شود می‌تواند دور آخر باشد. مذاکرات پیشرفت‌های خوبی داشته اما موضوعات کلیدی باقی مانده است.

واکنش بلینکن به سخنان روحانی درباره توافق برجام در وین و لغو تحریم ها  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.05.2021
واکنش بلینکن به سخنان روحانی درباره توافق برجام در وین و لغو تحریم ها

در خصوص رفع تحریم‌های ایالات متحده آمریکا،همه باید مرتفع شود. همه آنهایی که با هدف از بین بردن برجام بوده باید لغو شود و راستی آزمایی صورت بگیرد بعد از آن هم ایران اقدامات خود را متوقف خواهد کرد.

من موضع ایران را در هفته‌های متوالی عرض کردم که با وسواس گفت‌وگوهای وین را ادامه می‌دهیم. هر دور قابلیت دور پایانی بودن را دارد و اساسا نباید تعجیل کنیم. مذاکرات در وین پیشرفت‌های خوب و قابل توجهی در هر سه کارگروه داشته، ولی موضوعات کلیدی باقی‌مانده است. این موضوعات هم باید با دقت صورت بگیرد».

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، در راستای توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران و به دنبال تفاهم هسته‌ای لوزان، ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ (چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا به علاوه آلمان) به امضا رسید.

مذاکرات رسمی برای طرح جامع اقدام مشترک دربارهٔ برنامه اتمی ایران با پذیرفتن توافق موقت ژنو بر روی برنامه هسته‌ای ایران در نوامبر ۲۰۱۳ آغاز شد، اما در ۱۸ماه مه 2018، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحدهٔ آمریکا رسماً از برجام خارج و بازگشت تحریم‌ها به صورت گذشته را اعلام کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала