صادرات غیرنفتی، خطری برای عرصه کشاورزی ایران

© Sputnik / Vladimir Pesnyaسبزیجات
سبزیجات - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.05.2021
اشتراک
کارشناس: در سال‌های گذشته بخش مهمی از ارز مورد نیاز کشور برای واردات کالاهای اساسی از طریق صادرات غیرنفتی به دست آمده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، جمشید نفر، رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت زنگ خطر برای صادرات محصولات کشاورزی ایران به صدا در آمده است.

در سال‌های گذشته بخش مهمی از ارز مورد نیاز کشور برای واردات کالاهای اساسی از طریق صادرات غیرنفتی به دست آمده و هرچند در دوره شیوع کرونا، میزان تجارت ایران نیز مانند بسیاری از دیگر کشورهای جهان کاهش یافت اما در دو ماهه ابتدایی سال جاری، بار دیگر روند صعودی صادرات آغاز شده است.

وی در ادامه افزود:« نه میزان صادرات محصولات کشاورزی رضایت بخش است و نه بررسی‌ آمارها نشان می‌دهد که ما به تراز تجاری مثبت در این حوزه نزدیک هستیم.

خط لوله گاز ایران و عمان و دورنمای صادرات گازی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.05.2021
گزارش و تحلیل
خط لوله گاز ایران و عمان و دورنمای صادرات گازی ایران

اگرچه تجارت با کشورهای همسایه همواره یک فرصت و ظرفیت ایده‌آل برای کشور است و بازار این کشورها در هر شرایطی می‌تواند کمک حال رشد تجارت خارجی ایران باشد، اما این وضعیت، خطراتی را نیز به همراه دارد و در صورت وقوع تنش‌های ناگهانی در روابط سیاسی با این کشورها یا چالش‌های متقابل اقتصادی، ممکن است این حجم از بازار صادراتی ایران به کلی حذف شود و جبران آن به راحتی صورت نگیرد.

کشور، نیاز به تنوع بازار و کالاهای صادراتی دارد. اینکه چرا تجارت خارجی ایران طی سال‌های گذشته محدود به چند بازار خاص شده و مشتقات نفتی بیشترین سهم در سبد صادرات غیرنفتی کشور را دارد، عمدتا ناشی از تحریم‌های خارجی و وضعیتی است که بر بخش تجارت کشور تحمیل شده‌است.

تراز منفی تجاری در بخش کشاورزی به ۵ میلیارد دلار رسید. این کارنامه برای کشوری پهناور به مانند ایران و دارای چهار فصل آب و هوایی، قابل قبول نیست و نشان‌دهنده این است که در سطح مدیریتی کشور، به مقوله کشاورزی و استفاده از ظرفیت‌های این بخش در راستای تحول اقتصادی به خوبی پرداخته نشده‌است.

چالش خطرناک کنونی در بخش کشاورزی، بحران کمبود آب است که اگر در سطح کلان کشور به رفع آن پرداخته نشود، اقتصاد کشور را با تهدید جدی رو به رو خواهد کرد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала