آغاز فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن انستیتو رازی

CC BY 4.0 / TASNIM NEWS AGENCY / M.Hasan Zarifmanesh / آغاز فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن انستیتو رازی
آغاز فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن انستیتو رازی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.05.2021
اشتراک
سخنگوی پروژه واکسن "کووپارس" از آغاز فاز دوم کارآزمایی بالینی این واکسن خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، محمدحسین فلاح مهرآبادی، سخنگوی پروژه کارآزمایی بالینی واکسن "کووپارس" انستیتو رازی اظهار داشت: مرحله دوم کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس از امروز با ۵۰۰ داوطلب در ۲ گروه ۲۵۰ نفره آغاز شده است. یک گروه ۲۵۰ نفره واکسن با دُز ۱۰ میکرولیتر و گروه دیگر با عنوان گروه کنترل قرار دارند و واکسن دریافت می‌کنند.

دوز استنشاقی واکسن رازی کووپارس در ایران روی داوطلبان تست شد+ویدیو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.04.2021
دوز استنشاقی واکسن رازی کووپارس در ایران روی داوطلبان تست شد+ویدیو

فلاح مهرآبادی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۲ ماه مطالعه فاز دوم زمان ببرد و پس از آن نتایج برای سازمان غذا و دارو ارسال می‌شود تا در صورت رضایت بخش بودن نتایج فاز سوم مطالعات آغاز شود.  

معاون تحقیقات و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی افزود: در فاز اول مطالعه ۱۳۳ نفر داوطلب در ۴ گروه داشتیم. ۳ گروه واکسن را با دُزهای ۵ ، ۱۰ و ۲۰ میکروگرم دریافت کردند و یک گروه هم گروه کنترل بودند. بر اساس آنالیز بینابینی که نتایج آن به سازمان غذا و دارو ارسال شد از نظر بی خطر بودن واکسن مشکلی نداشتیم و عوارض معمول که در اکثر واکسن‌ها انتظار داریم مشاهده شد و این واکسن جزو کم عارضه ترین واکسن‌های رایج در دنیا است و در فاز اول این موضوع تایید شد.

سخنگوی پروژه واکسن "کووپارس" بیان داشت: از نظر دُز منتخب و ایمنی زایی دُز ۱۰ میکروگرم در آنالیز بینابینیِ حدود ۶۰ نفر با بیش از ۸۰ درصد تیتر آنتی بادی در آزمون خنثی سازی وارد فاز دوم شدیم و در فاز دوم علاوه بر ارزیابی بی خطری در گروه مطالعه میران ایمنی زایی را هم بررسی می‌کنیم و بر این اساس وارد فاز سوم می‌شویم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала