خط «ترک دخانیات» راه‌اندازی شد

© Photo / IRNAقلیان
قلیان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.05.2021
اشتراک
کدام استان های ایران رکورددار مصرف سیگار و قلیان هستند؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، مهندس بهزاد ولی‌زاده، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت در باره برنامه‌های این وزارتخانه برای کاهش مصرف دخانیات در کشورتوضیح داد.

وی در این خصوص گفت:« هفته ملی بدون دخانیات از چهارم تا دهم خرداد ماه برگزار می‌شود. شعار سازمان جهانی بهداشت نیز « تعهد برای ترک دخانیات» است. عمده برنامه ما در مورد کنترل دخانیات در اجرای کنوانسیون کنترل دخانیات و قانون جامع مبارزه ملی با دخانیات بر ۶ محور اصلی کاهش تقاضا و ۳ محور کاهش عرضه است.

قاچاق، مانعی بر سر راه افزایش مالیات دخانیات در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.12.2019
قاچاق، مانعی بر سر راه افزایش مالیات دخانیات در ایران

با توجه به شیوع کرونا از بهمن ماه ۱۳۹۸ به بعد محور فعالیت ما به سمت راه اندازی محیط‌های بدون دخانیات رفت. علیرغم اینکه در قانون، ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی و وسایل نقلیه عمومی مطرح شده است اما در برخی مناطق کشور از جمله تهران این قانون به درستی اجرا نشده بود و ما شاهد عرضه و استفاده محصولات دخانی در اماکن عمومی بودیم.

بین سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ ما ۴۰ درصد افزایش مصرف قلیان را در گروه سنی بالای ۱۵ سال داشتیم و این افزایش مصرف می‌تواند تا اکنون هم ادامه داشته باشد. متاسفانه در طرح استپس سال ۱۳۹۵ چندان در احصا اطلاعات مربوط به مصرف قلیان موفق نبودیم.

بر اساس اطلاعات به دست آمده در آخرین طرح حدود ۸ میلیون نفر مصرف کننده مواد دخانی در کشور هستند. هدف کاهش ۳۰ درصدی شیوع مصرف دخانیات تا سال ۱۴۰۴ است.

از طرفی توسعه خدمات ترک دخانیات در بخش خصوصی را دنبال می‌کنیم و قرار است پزشکان با گذراندن دوره تخصصی ترک دخانیات در مطب‌های خود بتوانند خدمات ترک دخانیات ارائه دهند. در بهمن ماه ۱۳۹۸ با مصوبه هیات دولت دور سوم افزایش جرایم را داشتیم و تخلف در تبلیغات محصولات دخانی به ۴۴ میلیون تومان رسید که عدد بازدارنده‌ای است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала