وضعیت تعیین کننده کرونا در 48 ساعت آینده برای تهران

CC BY-SA 4.0 / Tasnim News Agency / بیمارستان‌های تهران
 بیمارستان‌های تهران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.05.2021
اشتراک

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، شکل‌گیری کانون‌های جدید پراکنده در جنوب کشور و همچنین افزایش تعداد بیماران جدید در پایتخت دوباره باعث تقویت احتمال بروز پیک‌پنجم شده است.

در این زمینه کارشناسان بهداشت و درمان تاکید دارند برای تثبیت روند نزولی یک پیک کرونایی حداقل دو هفته زمان لازم است که همه شاخص‌ها نزولی ادامه دار باشند اما با درنظر گرفتن حرکات سینوسی معنادار در برخی نقاط کشور اکنون نمی‌توان گفت که کاملاً از پیک چهارم خارج شده‌ایم و طولانی شدن دوره نزولی پیک چهارم عاملی در شکننده شدن شرایط شناخته می‌شود.

عادی‌انگاری و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی بخصوص فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند در این شرایط خیلی خطرناک و نگران کننده باشد تاجایی که با کوچکترین تغییر یکباره هنوز پیک چهارم به صورت خطی در نیامده دوباره موجی سهمگین از پیک جدید سراز دل امارها برمی‌آورد.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.05.2021
توضیحات مقام ارشد وزارت بهداشت ایران درباره شایعه مفقود شدن واکسن های وارداتی

البته نگرانی درحالی جدی‌تر شده که ثبت حداقل 22 مورد آلودگی افراد به انواع ویروس جهش یافته هندی و آفریقای جنوبی در کشور تایید شده و به اعتقاد برخی کارشناسان این ویروس در تعداد از استان‌های جنوبی کشور چرخه ابتلای خود را آغاز کرده و در روزهای آینده احتمالا تغییرات قابل توجهی در این مناطق تجربه خواهد شد.

در چنین شرایطی بررسی‌ها نشان می‌دهد نزدیک شدن روز انتخابات شوراهای شهرها و روستاها در حال حاضر می‌تواند به این نگرانی دامن بزند چون کارشناسان معتقدند در این انتخابات نشست‌ها و دورهمی‌های خانوادگی بخصوص در شهرستان‌ها و روستاها تقویت شده و احتمال ایجاد کانون‌های کوچک آلودگی دور از انتظار نیست.

در این شرایط انتشار آمارهای مرتبط با همه‌گیری کرونا در پایتخت به عنوان یکی از مناطق تعیین کننده برگی تازه از دوران همه‌گیری کرونا را نمایان کرده است چون در 24 ساعت گذشته افزایش تعداد بیماران جدید شناسایی شده زنگ هشدار را به صدا در آورده است.

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران در این زمینه روز گذشته اعلام کرد: « هفته گذشته در تهران به آمار موارد جدید زیر 900 نفر رسیده بودیم اما ثبت آمار بالاتر از یک هزار نفر این سئوال را ایجاد می‌کند که باید منتظر اتفاقی تازه در تهران باشیم یا این صرفا یک حرکت سینوسی در شرایط همه‌گیری است.

برای رسیدن به پاسخ دقیق این شرایط حداقل 48 ساعت زمان نیاز داریم تا با بررسی دقیق و کارشناسی آمارها مشخص شود که آیا واقعا تغییر شرایط ناگهانی در پایتخت ایجاد شده یا اینکه روال عادی را طی می‌کنیم».

از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد رسیدن فصل گرما و افزایش دما باعث شده تا بسیاری از مراکز خرید، صنوف و البته ادارات سیستم تهویه مطبوع خود را روشن کرده و برای جلوگیری از ورود گرما تمامی پنجره‌های موجود را بسته باشند که این روند خود اصلی‌ترین چالش در فصل گرما با انواع ویروس جهش یافته است. موضوع تهویه دقیق هوا باید بسیار جدی گرفته شود چون درصورت بی‌توجهی احتمال الودگی بالاست و پرسنل با مراجعه به منازل بدون تردید خانواده خود را نیز درگیر خواهند کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала