جدیدترین سلاح سپاه که کابوس دشمنان ایران است

© Photo / tasnim / cropped photoسامانه دفاعی 9 دی
سامانه دفاعی 9 دی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.05.2021
اشتراک
یکی از دستاوردهای جدیدی که سپاه از آن رونمایی کرد سامانه پدافندی 9 دی بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، سپاه پاسداران از سه دستاورد جدید خود در حوزه‌های پهپادی، راداری و موشکی رونمایی کرد که سامانه پدافندی 9دی یکی از آنها بود.

سامانه موشکی دفاع هوایی برد کوتاه تا متوسط 9 دی از ترکیب موشک های جدید و پیشرفته 9 دی با رادار و خودروی پرتابگر سامانه سوم خرداد ایجاد شده و وظیفه انهدام انواع اهداف معمولی مانند جنگنده و بالگرد و پهپاد را در کنار مأموریت تخصصی انهدام موشک های کروز سریع و بمب های رها شده از هواپیماهای دشمن بر عهده دارد.

در جریان رونمایی سامانه 9 دی در 31 خرداد 1400 برد آن بین 20 تا 30 کیلومتر و ارتفاع هدف قابل درگیری 10 کیلومتر ذکر شد. این موارد نشان می دهد که 9 دی برای پوشش برد و ارتفاع کوتاه تا مرز متوسط طراحی شده است.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от SimaNews | سیمانیوز (@simanewsir)

تقسیم بندی های مختلفی برای حدود بردهای کوتاه، متوسط و بلند وجود دارد که البته اختلافات زیادی با هم ندارند. یک تقسیم بندی به این ترتیب است که از برد 25 تا 90 کیلومتر را برد متوسط و از 90 تا 200 کیلومتر را برد بلند و بیش از آن را در رده راهبردی تقسیم بندی می کنند. در برد کمتر از 25 کیلومتر نیز به طور معمول سامانه برد کوتاه محسوب می شود.

یکی از نکات قابل بررسی در زمینه سامانه 9 دی تعریف هر آتشبار است. گفته نشده که هر آتشبار این سامانه از یک خودروی حامل موشک و رادار (تلار) تشکیل شده یا دو خودرو. در فرض اول یعنی تخصیص عنوان آتشبار به هر تلار می توان نتیجه گرفت که رادار و سامانه کنترل آتش، جهشی دو برابری در توانمندی خود نسبت به سوم خرداد داشته است زیرا برای رسیدن به عدد 32 هدف برای هر گردان، هر آتشبار باید با 8 هدف درگیر شود.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от بوف کور (@bofe_kor_)

سامانه 9 دی سپاه به عنوان یک سامانه تمام متحرک و برخوردار از رادار مستقل روی هر پرتابگر در کنار 8 موشک آماده شلیک و قابلیت درگیری همزمان با چند هدف، نقش مهمی در رفع نیاز دفاع هوایی ایران چه در عرصه میدانی برای دفاع از صحنه عملیات در برابر تهاجم دشمن و چه در زمینه دفاع از تأسیسات حیاتی و حتی سامانه های موشکی راهبردی و رادارهای استقراری بر عهده دارد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала