ایمنی واکسن تولید مشترک ایران و کوبا چقدر است؟

© Photo / IRNAواکسن
واکسن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.05.2021
اشتراک
کارشناس: برنامه‌ریزی اول ما این است که ظرفیت تولید را از یک میلیون دوز در ماه شروع کنیم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه « ایران»، احسان مصطفوی، مدیر روابط عمومی انستیتو پاستور ایران اظهار داشت که برنامه‌ریزی اول این است که به زودی ظرفیت تولید را از یک میلیون دوز در ماه شروع کنیم. آن چیزی که هدف گذاری شده این است که بتوانیم ظرفیت تولید واکسن را در پاییز امسال به ۶ تا ۷ میلیون دوز برسانیم.

وی در ادامه افزود: «انستیتو پاستور ایران از ۶ اردیبهشت وارد فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا شده است و با تزریق واکسن در این مرحله  بر روی ۱۰ هزار داوطلب در شهرهای مختلف هنوز عارضه جدی گزارش نشده است.

ایران تا نیمه خرداد ماه 10 میلیون دوز واکسن کرونا وارد می‌کند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.05.2021
ایران تا نیمه خرداد ماه 10 میلیون دوز واکسن کرونا وارد می‌کند

تا به امروز  بیش از ۱۰ هزار نفر از ۲۴ هزار نفری که قرار بود واکسن بزنند تزریق دوز اول واکسن را داشته‌اند. هدفگذاری این است در دو هفته آینده تزریق واکسن ۲۴ هزار نفر تمام شود. فعلاً ۱۰ هزار نفری که واکسن زده‌اند عوارض جانبی خیلی خفیف بوده و نیاز به درمان دارویی خاصی نداشته است. عوارض واکسن در مورد همه گروه‌های سنی و جنسی بررسی شده است. یکی از اهداف جانبی مطالعه که با این جمعیت انبوه محقق شده این است که عوارض جانبی خاص تا به امروز گزارش نشده گرچه نیاز به تزریق با دوزهای بعدی هم هست. کسی که امروز واکسن زد ۲۸ روز بعد تزریق دوم انجام می‌دهد. هدف اصلی کارآزمایی بالینی فاز سوم بررسی اثربخشی واکسن است.

واکسن در برابر جهش‌های ویروس همچنان ایمنی‌زایی خودش را حفظ می‌کند. برای اینکه واکسیناسیون را با واکسن تولید مشترک پاستور و کوبا شروع کنیم مسأله عمده این است که باید تأییدیه و مجوزهای لازم را گرفته باشیم تا بتوانیم واکسیناسیون عمومی را شروع کنیم.

با اینکه این دو کار موازی هم پیش می‌رود اما لازمه‌اش این است که نتایج کازآمایی بالینی فاز سوم را داشته باشیم. با مشخص شدن نتایج کارآزمایی بالینی فاز سوم خوشبین هستیم بتوانیم ظرفیت تولید کشور را روز به روز افزایش دهیم و بر این اساس بتوانیم پاسخگوی نیاز کشور هم با واکسن داخل هم با واکسن‌هایی که وارد می‌شود در ماه‌های آتی باشیم. در مجموع  باید بگویم  انستیتو پاستور ایران برای تولید ۶ تا ۷ میلیون دوز واکسن کرونا در مهرماه هدف گذاری کرده است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала