سیگنال های متناقض در بازار ارز ایران باعث توقف روند کاهشی دلار شد

© Sputnik / Ekaterina Chesnokova /  مراجعه به بانک تصاویر سیگنال های متناقض در بازار ارز ایران باعث توقف روند کاهشی دلار شد
سیگنال های متناقض در بازار ارز ایران باعث توقف روند کاهشی دلار شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.05.2021
اشتراک
مذاکرات در وین همچنان ادامه دارد ولی در پی انتشار برخی اخبار پیرامون برجام مبنی بر به بن‌بست خوردن مذاکرات، انتظار معامله‌گران تغییر کرد و اگرچه پیش‌بینی می‌شد بازار ارز ایران به مسیر نزولی که از شنبه در پیش گرفته بود ادامه دهد، اما برخلاف انتظارات از روز پنجشنبه تا امروز روند کاهش قیمت دلار متوقف شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از اقتصاد آنلاین، امروز دلار معاملات بازار آزاد در ایران را با قیمت 21450تومان یعنی 50تومان پایین‌تر از دیروز آغاز کرد که علت آن صحبت‌های امروز رئیس جمهور ایران پیرامون مذاکرات بود که اظهار کرده تقریبا همه تحریم‌های اصلی و اصولی برطرف شده و مذاکرات برای برخی جزئیات ادامه دارد؛ گفتنی است که این کاهش جزیی قیمت دلار درحالی رخ داده که همیشه بازار ارز به صحبت‌های مسئولان واکنش منفی نشان می‌داد اما اظهارات امروز رییس‌جمهور به معاملات ابتدای صبح سیگنال کاهشی وارد کرد.

البته این فاز کاهشی ماندگار نبود و سه عامل تداوم انتظارات منفی، بالا رفتن حجم خرید‌ها و رشد ارزش درهم باعث افزایش قیمت دلار در ادامه روز شد؛ اگرچه هفته پیش برخی رسانه‌ها از بروز مشکلاتی در مذاکرات گزارش دادند اما اخبار حاکی از روند رو‌به بهبود نشست برجامی وین است و در همین راستا طرفین در تلاش هستند تا اختلافات بر سر متون را کاهش دهند.

قیمت دلار در ایران وارد کانال 20 هزار تومانی شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.05.2021
قیمت دلار در ایران وارد کانال 20 هزار تومانی شد

از طرفی شنیده‌ می‌شود که بازارساز طی چند روز گذشته حجم عرضه ارز را افزایش داده و نسبت عرضه به تقاضا بالاست که این موضوع مانع از رشد بیشتر قیمت دلار شده است؛ اما با وجود سیگنال‌های کاهشی در بازار ارز، دلار همچنان تحت تاثیر انتظارات منفی معامله‌گران نسبت به آینده برجام و به‌تبع آن افزایش خرید‌ها در مقایسه با هفته گذشته در مدار صعودی قرار دارد.

البته قیمت دلار از پنجشنبه تا امروز از 21700تومان تجاوز نکرده که به گفته تحلیلگران، این وضعیت نشان‌دهنده قوی نبودن اهرم افزایشی‌ یعنی همان خریداران دلار برای بالا بردن قیمت و مقاومت بازار ارز در برابر انتظارات منفی است. یکی دیگر از عوامل موثر بر رشد قیمت دلار، افزایش ارزش درهم از اواخر هفته گذشته تا امروز است؛ درحالیکه هفته پیش قیمت درهم به 5800تومان کاهش یافته بود از پنجشنبه وارد سیر صعودی شده تا جاییکه قیمت روز آن به 6000تومان رسیده است. حالا در نتیجه همدستی درهم 6000تومانی با انتظارات منفی قیمت دلار به 21650 رسیده که به گفته تحلیلگران تا زمانی که ارزش درهم به محدوده 5000تومان بازنگردد دلار کانال 20هزار تومان را نخواهد دید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала