وزرای خارجه کشورهای جی-7 از حفظ برجام حمایت کردند

© AFP 2023 / KARL-JOSEF HILDENBRANDوزرای خارجه کشورهای جی-7 از حفظ برجام حمایت کردند
وزرای خارجه کشورهای جی-7 از حفظ برجام حمایت کردند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.05.2021
اشتراک
جی-7 معتقد است که برجام بهترین راه حل برای مسئله ایران است.

به گزارش اسپوتنیک، در بیانیه جلسه وزیران خارجه جی-7 روز چهارشنبه، اعلام گردید: برنامه جامع اقدام مشترک همچنان بهترین روش برای تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای تهران است.

در این بیانه آمده است: "برجام همچنان بهترین راه برای اطمینان از ماهیت کاملاً صلح آمیز برنامه هسته ای ایران است".

وزرای خارجه جی-7 از بحث و گفتگوهای بین اعضای برجام و ایالات متحده در مورد احیای این توافق حمایت کردند، اما در عین حال نگرانی خود را در مورد آخرین اقدامات ایران در این زمینه اعلام کردند، بدون اینکه مشخص کنند که دقیقاً چه موضوعی مد نظر آنها است.

مقام‌های دیپلماتیک ایران و کشورهای 4+1 با مشارکت غیر مستقیم آمریکا از چند هفته گذشته تلاش همه جانبه‌ای را برای نجات توافق هسته‌ای آغاز کرده‌اند. یکی از محورهای مورد اختلاف در مذاکرات وین بر سر فهرست تحریم‌هایی است که امریکا باید لغو آنها را در دستور کار خود قرار دهد. این کشور اعلام آمادگی کرده کلیه تحریم‌های مرتبط به برجام از جمله تحریم‌های بانک مرکزی و تحریم فروش نفت را بردارد. این تصمیم، لغو حدود 95 درصد کلیه تحریم‌هایی را شامل می‌شود که تاکنون از سوی واشنگتن علیه تهران به بهانه موضوع هسته‌ای به تصویب رسیده است.

مشکل اصلی دستیابی مذاکرات جاری، تحریم‌های غیر مرتبط به برجام است که در دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق امریکا تشدید شد. او کوشید تحریم‌های جدیدی را به بهانه موضوعات غیرهسته‌ای از قبیل مسائل حقوق بشری و تروریستی علیه ایران تصویب کند تا لغو آنها به سادگی امکانپذیر نباشد. اینک ایران خواستار رفع کامل تحریم‌هاست و معتقد است امریکا باید کلیه تحریم‌های مرتبط به برجام و بعد از برجام را که بعد از خروج یکجانبه امریکا از این توافق به تصویب رسیده است، بردارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала