رئیسی شرط خرید واکسن کرونای آمریکایی و انگلیسی را اعلام کرد

© REUTERS / Dado Ruvic/Illustrationرئیسی شرط خرید واکسن کرونای آمریکایی و انگلیسی را اعلام کرد
رئیسی شرط خرید واکسن کرونای آمریکایی و انگلیسی را اعلام کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.05.2021
اشتراک
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران: ما روی برند واکسن بحثی نداریم و ما فقط از آمریکا و انگلیس واکسن نمی‌خریم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه همشهری، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران گفت: در زمینه خرید واکسن کرونا برای ما فقط کشوری که واکسن در خاک آن ساخته شده مهم است، یعنی فقط نمی‌توانیم واکسن‌های کرونای ساخته شده در خاک آمریکا و انگلیس را بخریم. بنابراین در زمینه خرید واکسن کرونا نوع برند برای ما مهم نیست، یعنی مثلا اگر واکسن کرونای مودرنا در کشوری به جز آمریکا مثلا در آلمان یا هلند تولید شود، امکان خرید آن را داریم و هیچ منعی در این زمینه وجود ندارد. بر همین اساس هم توانستیم واکسن کرونای انگلیسی استرازنکا را که در کره‌جنوبی تولید شده بود، بخریم.

روحانی: مشکل خرید واکسن کرونا را با اختصاص ارز حل کردیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.05.2021
روحانی: مشکل خرید واکسن کرونا را با اختصاص ارز حل کردیم

رئیسی درباره خرید واکسن و موضوع محدودیت خرید واکسن‌های آمریکایی انگلیسی و بسته بودن دست بخش خصوصی گفت: ما روی برند واکسن بحثی نداریم و ما فقط از آمریکا و انگلیس واکسن نمی‌خریم و بدانید که واکسن آکسفورد استرازنکا هم به نوعی انگلیسی است اما این واکسن را از کره جنوبی خریداری کردیم و اگر برند واکسنی آمریکایی باشد و در کشور دیگری تولید شود ما اجازه خرید این واکسن را می‌دهیم و به عنوان مثال بخش خصوصی می تواند واکسن آمریکایی مادرنا را از آلمان یا هلند خریداری کند و فقط واردات واکسن تولید شده در آمریکا و انگلیس ممنوع است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران اظهار کرد: بنابر سند ملی واکسیناسیون ما برنامه ریزی کرده ایم تا 60 درصد واکسن ها را از تولید داخل و 40 درصد واکسن‌ها را از مسیر واردات تامین کنیم.

او درباره مدت زمان ایجاد ایمنی به وسیله واکسن، توضیح داد: ایمنی واکسن مشخص نیست و ممکن است واکسن 8 ماه یا یک سال ایمنی بدهد و ما حداقل 2 تا 3 سال دیگر باید واکسیناسیون را ادامه دهیم.

رئیسی افزود: من به دلیل کمبود واکسن و برنامه ریزی برای تزریق واکسن تحت فشار هستم چراکه واکسیناسیون جمعیت هدف به عهده معاونت بهداشت است، شاید ما واکسیناسیون را با تاخیر شروع کرده باشیم اما تا پایان سال 48 میلیون نفر جمعیت هدف را قطعاً واکسینه خواهیم کرد و این جمعیت حداقل یک دوز و حتی دو دوز را دریافت خواهند کرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала