سیاستمدار ایرانی: اگر از لیست سیاه FATF خارج نشویم، نفعی از برداشته شدن تحریم نخواهیم برد

© Fotolia / Curioso Photographyسیاستمدار ایرانی: اگر از لیست سیاه FATF خارج نشویم، نفعی از برداشته شدن تحریم نخواهیم برد
سیاستمدار ایرانی: اگر از لیست سیاه FATF خارج نشویم، نفعی از برداشته شدن تحریم نخواهیم برد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.04.2021
اشتراک
سید رسول مهاجر، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد:اگر ما نتوانیم از لیست سیاه FATF خارج شویم، در صورتی که تحریم‌ها هم برداشته شوند، نمی‌توانیم از منفعت لغو تحریم‌ها برخوردار شویم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه های ایران، آقای مهاجر درباره آخرین وضعیت FATF گفت: در مورد مسئله FATF اطلاع‌رسانی درستی در رسانه‌ها انجام نشد. ایران باید به  دو کنوانسیون سازمان ملل یعنی مقابله با جرایم سازمان‌یافته فراملی و کنوانسیون تامین مالی تروریسم ملحق شود. این دو کنوانسیون شرط لازم برای برنامه اقدامی است که ما با FATF توافق کردیم و با پیوستن به آنها از لیست سیاه FATF خارج می‌شویم.

مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.04.2021
چرا لوایح FATF بررسی نمی شود؟

وی با تاکید بر اینکه FATF یک اقدام ضروری برای مراودات بانکی ما است، بیان کرد: اگر ما نتوانیم از لیست سیاه خارج شویم، در صورتی که تحریم‌ها هم برداشته شوند، نمی‌توانیم از منفعت لغو تحریم‌ها برخوردار شویم. FATFکاری به حساب‌های شخصی کشورها ندارد. نگرانی از اینکه حساب‌های کشور رصد می‌شوند، بی‌اساس است. ایران در تدوین کنوانسیون‌های پالرمو و سی‌اف‌تی نقش داشته و جزو کنوانسیون‌های سازمان ملل هستند.

این دیپلمات ارشد با بیان اینکه اگر کشوری در لیست سیاه FATF باشد، بانک‌های خارجی ضوابط رعایت و دقت‌شان را در مورد یک به یک مراودات بانکی آن کشور افزون می‌کنند، گفت: برخلاف تصوری است که فکر می‌کنند اگر عضو FATF شویم، نظارت‌ها بر ما بیشتر می‌شود، اکنون که در لیست سیاه هستیم، نظارت بر ما بسیار بیشتر شده و برای ایرانیان خارج از کشور نیز محدودیت‌های زیادی ایجاد شده است.

مهاجر با اشاره به نامه رییس‌جمهور به رهبر انقلاب اظهار داشت: مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی مجدد FATF است و امیدواریم بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم. وی گفت حتی کشورهای روسیه و چین هم از ما خواستند که ضوابط این گروه را رعایت کنیم. اینکه می‌گویند چین به FATF اعتقادی ندارد، این عبارت اصلا درست نیست و از قضا به همین خاطر، حساب‌های بانکی ما در چین با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده است.

وی افزود: اگر در لیست سیاه FATF خارج نشویم، خودمان به دست خودمان هزینه آمریکا برای تحریم‌های ظالمانه را کم کرده ایم. یعنی آمریکا برای فشار به ایران نیاز به فشار به یک بانک چینی یا روسی هم ندارد و بانکهای دنیا که فارغ از تحریمها به ضوابط FATF عامل هستند، فشار بیشتری را به ما وارد می‌کنند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه درباره جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: مجمع در این رابطه جلساتی تشکیل داده و من در این جلسه شرکت کردم. FATF بحثی به این دولت یا دولت بعدی ندارد بلکه نیاز کشور است و باید برخورد منطقی با آن شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала