ایران: گزارشات هواپیمای اوکراینی مبنی بر انهدام عمدی صحت ندارد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران
غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.04.2021
اشتراک
ایران گزارش های مربوط به انهدام عمدی هواپیماهای اوکراینی در سال ۲۰۲۰ در نزدیکی تهران را تکذیب می کند.

به گزارش اسپوتنیک، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه ایران، روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: گزارش اقدامات عمدی با هدف سرنگونی هواپیمای غیرنظامی اوکراین در آسمان تهران در سال ۲۰۲۰ وجود ندارد.

شورای امنیت ملی ایران: اوکراین حادثه هواپیما را سیاسی می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.04.2021
شورای امنیت ملی ایران: اوکراین حادثه هواپیما را سیاسی می کند

اسماعیلی گفت: تحقیقات نشان می دهد که حادثه هواپیمای سقوط کرده اوکراینی غیر عمدی بوده است. ادعاهای کاملاً عمدی این واقعیت درست نیست. لیست متهمان به دادگاه ارسال شد که بر اساس آن بازجویی ادامه دارد.

سخنگوی قوه قضاییه ایران خاطر نشان کرد: علنی بودن یا نبودن جلسه دادگاه پرونده مزبور نیز در زمره اختیارات رئیس دادگاه است و تا کنون تصمیمی ویژه از ناحیه ریاست دادگاه در خصوص کیفیت جلسه دادگاه اعلام نشده است، هم‌ زمان با برگزاری جلسات دادگاه وضعیت علنی یا غیرعلنی بودن آن روشن می‌شود.

وی ادامه داد: در مسیر انجام تحقیقات، دادسرای نظامی ما با به کارگیری تیم‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف و با بهره‌گیری از کارشناسان ذیربط اعم از کارشناسان حوزه نظامی و دفاعی، کارشناسان حوزه صنایع هواپیمایی و حوزه حمل و نقل هوایی و حوزه‌های مختلف و با استفاده از اطلاعات مندرج در جعبه سیاه هواپیما، دقیق‌ ترین و فنی‌ ترین بررسی‌ها را انجام داد و نتیجه بررسی‌ها در قالب قرار نهایی و صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شد. باید تأکید کنم که مراحل استخراج اطلاعات مندرج در جعبه سیاه هواپیما با کار مشترک بین‌المللی و با حضور نمایندگانی از ایران و برخی کشور‌های دیگر انجام گرفت.

اسماعیلی تصریح کرد: همه این بررسی‌ های دقیق و فنی قضایی حکایت از غیرعمدی بودن حادثه مزبور دارد و ادعای عمدی بودن این حادثه، مستند نمی‌باشد. بخش قابل توجهی از این ادله و مستندات در اختیار هیئت‌های اعزامی از کشور‌های ذینفع به ویژه اوکراین قرار گرفته و نحوه اقدام و بررسی‌های دقیق قضایی در این پرونده مورد تأیید کشور‌های دیگر که در جریان کیفیت تحقیقات و بررسی‌های این پرونده بودند، قرار گرفته است. همه این موارد حکایت از این دارد که قوه قضاییه برای کشف حقیقت و برای رسیدگی به این پرونده، هیچگونه اهمالی نداشته و دقیق‌ترین رسیدگی‌ها را انجام داده است و رای دادگاه هم بعد از برگزاری جلسات رسیدگی اعلام می‌شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала