۸۰ درصد سقط ‌های قانونی در تهران انجام می شود

© AP Photo / Fred Ernst, File۸۰ درصد سقط ‌های قانونی در تهران انجام می شود
۸۰ درصد سقط ‌های قانونی در تهران انجام می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.04.2021
اشتراک
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران، با اشاره به الزام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج بیان کرد: بررسی‌ های سال ۹۲ نشان داد بیش از ۸۰ درصد سقط‌ های قانونی در تهران انجام می‌ شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، احمد میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران، اظهار داشت: در سال ۹۲ بررسی شد که طرحی در سازمان بهزیستی به نام برنامه جامع پیشگیری از معلولیت‌ های اختلالات ژنتیک وجود دارد که این برنامه مبتنی بر قانون است که در ۲۵ خرداد ۱۳۸۴ تحت عنوان سقط قانونی تدوین شده است.

اجباری در سقط جنین های ناقص ‌الخلقه وجود ندارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.04.2021
اجباری در سقط جنین های ناقص ‌الخلقه وجود ندارد

وی افزود: برای تحقق این هدف؛ یعنی کاهش معلولیت ‌های ژنتیکی در کشور مجلس شورای اسلامی وقت تصویب کرده بود که سقط ‌درمانی با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تایید پزشکی قانونی مبنی بر بیماری جنین که به علت عقب ‌افتادگی یا ناقص ‌الخلقه بودن موجب حرج مادر می ‌شود یا بیماری مادر که با تهدید جانی مادر توام باشد، قبل از حلوج روح یعنی ۴ ماهگی با رضایت مادر مجاز است و مجازات و مسئولیتی متوجه پزشک مباشر نخواهد بود.

وی ادامه داد: این قانونی بود که از سال ۱۳۸۴ تصویب شده بود و خانواده‌ هایی که تمکن مالی، آگاهی و اطلاعات لازم داشتند، از این قانون استفاده می‌ کردند و جنینی که معلولیتش قطعیت داشت را طی این فرآیند قانونی سقط می‌ کردند.

میدری گفت: بررسی ‌های ما در سال ۹۲ نشان داد که بیش از ۸۰ درصد سقط‌های قانونی در تهران انجام می‌شود و درصد بسیاری از معلولیت‌ در شهرستان‌ های دیگر در استان ‌های کم ‌درآمد ایجاد شده است. برای حل این مشکل، با جلسات مختلفی که با کارشناسان سازمان بهزیستی کشور داشتیم مقرر شد که در چهار شهر کشور در هنگام ثبت ازدواج، مشاوره ساده ژنتیکی با زوج و زوجه انجام شود؛ مانند آزمایش ‌های پزشکی هموفیلی که انجام می ‌شود.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین تصریح کرد: این مشاوره از متقاضیان ثبت ازدواج سوال می ‌کرد که آیا در خانواده شما سابقه معلولیت وجود دارد؟ آیا نسبت خانوادگی بین داماد و عروس وجود دارد؟ در صورتی که پاسخ این سوالات مثبت بود به آزمایشگاه‌ های ژنتیک ارجاع و بیماری‌ های نهفته این دو فرد مشخص می ‌شد و به آن‌ ها آموزش داده می‌ شد که در صورت بارداری، این آزمایشات باید تکرار و مشخص شود که اگر در هنگام بارداری جنین به یکی از بیماری‌ های ژنتیکی مبتلاست با آن فرآیند قانونی، سقط صورت گیرد.

وی بیان کرد: در چهار شهر کشور این طرح الزامی شد و یک همگرایی و همفکری به وجود آمد و بعد از آن، از سال ۹۳ تا ۹۵ در چند شهر دیگر تعمیم پیدا کرد تا در برنامه ششم توسعه در ماده ۷۵ مشاوره ژنتیک الزامی شد و همه زوج‌ ها موظف شدند در هنگام ثبت ازدواج یک پرسشنامه را تکمیل کنند.

میدری در ادامه افزود: امروز براساس اظهاراتی که ما از وزارت بهداشت و انجمن ژنتیک داریم، سالانه حدود ۸۰۰۰ سقط قانونی در کشور صورت می‌گیرد، اما حدود ۸۰۰۰ خانواده از کمک ‌های بهزیستی طی سال ‌های اخیر استفاده کردند و جنین خود را سقط کردند؛ اگر حساب سرانگشتی کنیم حداقل از تولد ۲۵ هزار معلول در کشور این قانون جلوگیری کرده است که بار مالی و روانی قابل توجهی از خانواده‌ها و کشور گرفته شده است.

به گفته وی، حدود ۵۰ درصد بودجه بهزیستی کشور صرف امور معلولین می‌شود؛ یعنی بخشی از وظایف سازمان بهزیستی کشور حمایت از معلولان است و هرچقدر که تعداد معلول کمتری داشته باشیم بهزیستی می‌تواند خدمات بهتری را ارائه دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала