نمایندگان شمخانی پشت میز گفتگو با مقامات سعودی نشستند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / نمایندگان شمخانی پشت میز گفتگو با مقامات سعودی نشستند
نمایندگان شمخانی پشت میز گفتگو با مقامات سعودی نشستند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.04.2021
اشتراک
این ملاقات در حالی انجام شد که تمام پرونده ‌های مورد اختلاف، دو کشور چه مربوط به روابط دوجانبه و چه پرونده‌ های منطقه ‌ای روی میز دو طرف قرار داشت.

به گزارش اسپوتنیک، خبرگزاری فرانسه در گزارشی به نقل از منابعی با تأیید دیدار طرف‌ های سعودی و ایرانی در بغداد، هدف از آن را تلاش برای بهبود روابط میان ریاض و تهران اعلام کرد.

بروجردی: هیچ منعی برای مذاکره با عربستان نداریم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.04.2021
گزارش و تحلیل
بروجردی: هیچ منعی برای مذاکره با عربستان نداریم

طبق این گزارش، یک منبع دولتی عراق تأکید کرده است که ریاست هیأت سعودی را خالد بن علی الحمیدان رئیس اطلاعات سعودی و هیأت ایرانی را نمایندگانی از سوی علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران برعهده داشتند.

روزنامه الاخبار چاپ بیروت هم در این باره نوشت: این ملاقات در حالی انجام شد که تمام پرونده ‌های مورد اختلاف، چه مربوط به روابط دوجانبه و چه پرونده‌ های منطقه ‌ای و در صدر آن یمن و لبنان، روی میز دو طرف قرار داشت. به ادعای الاخبار هیأت سعودی شامل ۶ نفر، از جمله مشاور عالی رتبه امنیتی ولیعهد عربستان و به سرپرستی خالد بن‌ علی الحمیدان، رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی بود.

در مورد هیأت ایرانی نیز قابل ذکر است که این هیأت ۵ نفره بود و ریاست آن را یک مقام عالی رتبه در ایران برعهده داشت و نمایندگان کلیه نهادهای ایرانی از جمله سپاه پاسداران و نیروی قدس در آن حضور داشتند.

اطلاعات الاخبار حاکی از آن است که این جلسه بسیار مثبت بوده و از برخی انتظارات فراتر رفته است. سعودی ‌ها و ایرانی ‌ها تصمیم گرفتند جلسه دوم را نیز در بغداد برگزار کنند. قرار بر این شد جلسه بعد هفته آینده باشد و در دستور کار بغداد و دو هیأت مذاکره ‌کننده قرار گرفت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала