آغاز بهره‌برداری از مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای نسل جدید در مجتمع غنی سازی نطنز

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سایت غنی‌سازی نطنز
 سایت غنی‌سازی نطنز  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.04.2021
اشتراک
در پانزدهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای و با دستور رئیس جمهور ایران، گازدهی به ماشین‌های نسل جدید سانتریفیوژ در مجتمع غنی سازی نطنز انجام و همچنین تست مکانیکی سانتریفیوژ IR-9 آغاز و مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای نسل جدید در این مجتمع مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش لسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، گازدهی زنجیره کامل ۱۶۴ ماشین سانتریفیوژ نیمه صنعتی IR6 ، گازدهی فاز اول ۳۰ ماشین زنجیره شاهد سانتریفیوژ IR6S با توان جداسازی؛  تجهیز و راه‌اندازی خط تولید ماشین‌ های نسل جدید در مجتمع شهید احمدی روشن (نطنز)، آغاز تست مکانیکی ماشین سانتریفیوژ IR9 با توان جداسازی، بخشی از پروژه‌هایی بوده که امروز با دستور رئیس جمهور افتتاح و بهره‌ برداری رسمی از آنها آغاز شد.

مقام ارشد ایرانی، توقف غنی سازی را مشروط به لغو همه تحریم های آمریکا دانست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.03.2021
مقام ارشد ایرانی توقف غنی سازی را مشروط به لغو همه تحریم های آمریکا دانست

لازم به ذکر است، مسئول پروژه در تأسیسات غنی سازی نطنز در پاسخ به پرسش رئیس جمهور که پرسید اگر بخواهیم یک ماشین را برای زنجیره صنعتی را راه‌اندازی کنیم کدام را انتخاب می‌کنید؟ اظهار داشت: با توجه به تست‌های مختلف سانتریفیوژ IR6 با توجه به تمام فرآیندها به لحاظ پایداری مکانیکی و ... بهترین ماشین برای صنعتی شدن است. اطمینان می‌دهم توانمندی همه ماشین‌ها در داخل قابل لمس و مشاهده است و بدون اتکا می‌توانیم آنها را صنعتی کنیم.

خبرگزاری فارس خاطرنشان می سازد در سال ۱۳۹۴ مرکز مدرن سانتریفیوژ ایران مطابق استانداردهای جهانی ساخته شده و به بهره‌برداری رسید. در تیرماه ۱۳۹۹ طی یک اقدام تروریستی قسمتی از زیرساخت‌­های این مرکز تخریب شد اما سپس در کمترین زمان ممکن، تمامی ظرفیت‌­ها و تجهیزات موجود بهینه سازی شده و مرکز جدید مونتاژ ماشین‌­های سانتریفیوژ جهت تولید آماده بهره برداری شد.

ایران سالهاست که در تلاش است تا سانتریفیوژهای جدید و مدرن را برای غنی سازی اورانیوم ایجاد کند. در واکنش به خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته ای ، تهران استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته در تأسیسات هسته ای خود را آغاز کرده است. به عنوان مثال ، در اول آوریل ، ایران با استفاده از آبشار چهارم سانتریفیوژهای کلاس IR-2m غنی سازی اورانیوم را در تأسیسات غنی سازی نطنزآغاز کرد.

به گفته مقامات ایرانی ، تهران تاکنون 15 نوع سانتریفیوژ تولید کرده است. اساساً غنی سازی با استفاده از مدل های IR-1 ، IR-2m و IR-4 انجام می شود. در عین حال ،طبق مفاد توافق هسته ای، ایران می تواند اورانیوم را فقط با سانتریفیوژهای IR-1 غنی کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала