روز ملی فناوری هسته‌ای در ایران؛ شخصیت‌های هسته‌ای ترور شده ایرانی

© Sputnik / Valeriy Melnikovروز ملی فناوری هسته‌ای در ایران؛ شخصیت‌های هسته‌ای ترور شده ایرانی
روز ملی فناوری هسته‌ای در ایران؛ شخصیت‌های هسته‌ای ترور شده ایرانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.04.2021
اشتراک
به مناسبت روز ملی فناوری هسته‌ای در ایران به مرور چگونگی ترور چند دانشمند هسته‌ای این کشور می‌پردازیم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، جمهوری اسلامی ایران بیش از سه دهه است که تحقیقات متنوعی را در زمینه‌های مختلف علوم و تکنولوژی هسته‌ای انجام داده و در این راه چندین دانشمند این کشور ترور شده‌اند. جا دارد در روز ملی فناوری هسته‌ای ایران مروری بر بخشی‌هایی از زندگی این دانشمندان داشته باشیم.

داستان هفته نامه انگلیسی از ترور دانشمند هسته ای محسن فخری‌زاده - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.02.2021
داستان هفته نامه انگلیسی از ترور دانشمند هسته ای محسن فخری‌زاده

مسعود علیمحمدی، مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۳۶۴ از دانشگاه شیراز، کارشناسی ارشد را در سال ۱۳۶۷ و دکترای فیزیک با گرایش ذرات بنیادی را در سال ۱۳۷۱ از دانشگاه صنعتی شریف، کسب کرد. او از دانشجویان نخستین دوره دکترای فیزیک در داخل ایران بود و نخستین کسی بود که در ایران دکترای خود را در فیزیک دریافت. وی صبح روز ۲۲ دی ماه ۱۳۸۸ در اثر انفجار بمبی که در موتورسیکلت جاسازی شده بود و به فاصله یک متر از درب ورودی منزل وی به یک درخت بسته شده بود، در قیطریه تهران ترور شد.

مجید شهریاری، دروسی همچون فیزیک عمومی و پایه، فیزیک راکتور و دینامیک راکتورهای هسته‌ای را تدریس و چهار کتاب مرتبط با حوزه کاری خود تألیف کرده است و چندین مقاله بین المللی در زمینه مهندسی هسته‌ای، در مجلات معتبر به چاپ رسانده است. دکتر مجید شهریاری صبح روز دوشنبه ۸ آذر ماه ۸۹ در بلوار ارتش، مورد سوء قصد قرار گرفت و ترور شد.

داریوش رضایی نژاد، مسئول اجرای بسیاری از طرح‌های تحقیقاتی در دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و خواجه نصیرالدین طوسی بود، وی در ۳۴ سالگی معاونت انژری اتمی ایران را به عهده داشت. تخصص اصلی رضایی نژاد، بررسی سیستم انفجار در کلاهک های هسته‌ای بود. رضایی نژاد در تاریخ اول مرداد ۱۳۹۰ ترور شد.

اعلام قرمز برای ۴ نفر از عاملان ترور محسن فخری ‌زاده - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.01.2021
اعلام قرمز برای ۴ نفر از عاملان ترور فخری ‌زاده

مصطفی احمدی روشن، دانش آموخته رشته مهندسی پلیمر از دانشگاه صنعتی شریف بود. او با سن پایین حدود ۳۲ سال، دارای مقالات متعدد علمی در رشته پلیمر بود. وی در سال ۱۳۸۰ و در دوران تحصیل خود در این دانشگاه در پروژه ساخت غشاهای پلیمری برای جدا سازی گازها که برای اولین بار در کشور انجام می شد، همکاری داشت. این دانشمند در ۲۱ دی ۱۳۹۰ پس از خروج از منزل در ساعت ۸:۳۰ صبح توسط یک موتورسیکلت سوار با چسباندن یک بمب مغناطیسی در خیابان گل نبی تهران، میدان کتابی ترور شد.

محسن فخری‌زاده از سال ۱۹۹۲ به عنوان عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه امام حسین سپاه، امکانات این دانشگاه را در جهت تحقیقات هسته‌ای به کار گرفت و سپس رییس دانشگاه صنعتی مالک اشتر شد. او رئیس سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) بود. نام محسن فخری‌زاده به عنوان یکی از پنج شخصیت ایرانی، در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان که از سوی نشریه آمریکایی فارین پالیسی منتشر شده است قرار دارد. فخری‌زاده در عصر ۷ آذر ۱۳۹۹ در شهر آبسرد، شهرستان دماوند ترور شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала