اسرائیل درباره برنامه موشکی ایران به شورای امنیت سازمان ملل نامه نوشت

© AP Photo / Bebeto Matthewsاسرائیل درباره برنامه موشکی ایران به شورای امنیت سازمان ملل نامه نوشت
اسرائیل درباره برنامه موشکی ایران به شورای امنیت سازمان ملل نامه نوشت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.04.2021
اشتراک
نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد خواستار تحقیق درباره نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت توسط ایران شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه جروزالم‌پست، گیلاد اردان، نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد طی نامه‌ای به شورای امنیت ملل متحد مدعی شد ایران مفاد قطعنامه 2231 این شورا را نقض کرده است.

در بخشی از این نامه آمده است: "ما قویاً از شورای امنیت می‌خواهیم این موارد ادامه‌دار نقض قطعنامه 2231 توسط ایران را محکوم کند و از اعضای این شورا می‌خواهیم به تهدیدهای آشکار ایجاد شده به دلیل برنامه هسته‌ای و موشکی ایران و اشاعه تسلیحاتی توسط این رژیم پاسخ دهند".

ایالات متحده انتظار دارد هفته آینده مذاکرات در وین از سر گرفته شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.04.2021
ایالات متحده انتظار دارد هفته آینده مذاکرات در وین از سر گرفته شود

جمهوری اسلامی همواره ادعاهای اسرائیل و کشورهای غربی از جمله آمریکا را درباره تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای قویاً رد کرده است. این ادعاها در حالی مطرح می‌شوند که اسرائیل تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت کشورهای غربی از پیوستن به معاهده‌های بین‌المللی برای نظارت بر برنامه تسلیحات هسته‌‌ای خود خودداری کرده است. در مقابل، ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند. ایران علاوه بر این در سال 2015 به توافقی با کشورهای موسوم به گروه 1+5 برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال 1397 به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد. دولت «جو بایدن» گفته قصد دارد آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام که دونالد ترامپ اردیبهشت‌ماه سال 1397 از آن خارج شد بازگرداند. دولت بایدن تا به امروز گفته تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران بعد از خروج آمریکا از برجام را مگر در صورت اجرای کامل این توافق از سوی ایران رفع نخواهد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала