سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران: رآکتور اراک آماده تست سرد است

© Tasnim News Agencyبهروز کمالوندی
بهروز کمالوندی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.04.2021
اشتراک
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد در نیمه اول امسال، تست سرد رآکتور اراک انجام خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک،،  بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در مصاحبه با روزنامه جام جم در آستانه روز ملی فناوری هسته‌ای در ایران، نکات زیر را در رابطه با رآکتور اراک اعلام کرد:

 اعلام مقدار ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد در ایران   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.04.2021
اعلام مقدار ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد در ایران

ـ بحمدا... پروژه اراک پیشرفت خوبی داشته است. طراحی و ساخت تجهیزات آن توسط متخصصان ایرانی انجام می‌شود. اگرچه قرار بود در این زمینه به ما کمک کنند و کمک آنها در حد بازبینی اولیه بیشتر نبود.

-در این پروژه در حوزه سوخت و دیگر حوزه‌ها مثل ماشین سوخت‌گذار، پمپ‌های خنک‌کننده، اتاق فرمان و خیلی موارد دیگر پیشرفت‌های خوبی داشتیم.

- این رآکتور آماده تست سرد است. ان‌شاءا... در نیمه اول امسال، تست سرد را انجام می‌دهیم.

- معمولا یک‌سال پس از تست سرد، رآکتور راه‌اندازی می‌شود. امیدواریم بتوانیم آن را به‌موقع به مرحله تست سرد و راه‌اندازی برسانیم.

- با توجه به پیشرفت‌هایی که در زمینه‌های مختلف وجود داشته، به نظر می‌رسد این رآکتور می‌تواند به تأمین رادیوداروی مورد نیاز و کارهای تحقیقاتی به‌خصوص در زمینه آزمایش‌های بعد از پرتودهی که برای تولید سوخت‌هایی مثل سوخت نیروگاهی مورد نیاز است، کمک کند.

- این رآکتور همچنین به دلیل شار نوترونی بالایی که نسبت به رآکتور اولیه دارد، می‌تواند برای ده‌ها سال نیازهای کشور را کاملا پاسخگو باشد.

یادآور می شود 2 دسامبر سال 2020، شورای نگهبان ایران لایحه ای را که قبلاً توسط مجلس این کشور تصویب شده بود، تصویب کرده و دولت را ملزم به افزایش میزان غنی سازی اورانیوم کرد. این قانون دولت ایران را موظف به تولید حداقل 120 کیلوگرم اورانیوم غنی شده تا 20 درصد در سال ،می کند. علاوه بر این، لایحه قانونی فوق الذکر بازگشت فوری به پروژه بازسازی راکتور هسته ای در اراک را که پیش از امضای توافق هسته ای وجود داشته، در نظر می گیرد

بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، تهران متعهد شده است که راکتور آب سنگین اراک را برای تحقیقات صلح آمیز هسته ای بازسازی کند. پیشتر مقامات ایران در چارچوب  این توافق، هسته این راکتور را  از بین برده بودند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала