اولیانوف پس از نشست مذاکره کنندگان برجام: صحبت درباره شکاف بزرگ هنوز زود است

© Sputnik / Alexandr Natruskin  /  مراجعه به بانک تصاویر اولیانوف پس از نشست مذاکره کنندگان برجام: صحبت درباره شکاف بزرگ هنوز زود است
  اولیانوف پس از نشست مذاکره کنندگان برجام: صحبت درباره شکاف بزرگ هنوز زود است  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.04.2021
اشتراک
نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین در پایان نشست کمیسیون توافقات هسته ای گفت که :صحبت کردن در مورد یک شکاف بزرگ هنوز زود است، اما چرخش از طریق گفتگو به سرانجام می رسد.

به گزارش اسپوتنیک، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین امروز سه شنبه اظهار داشت، صحبت کردن در مورد یک شکاف زود است، اما چرخش از طریق گفتگو به سرانجام می رسد. وی در ادامه گفت که ایران همچنان قصد ندارد با آمریکا چه مستقیم و چه غیر مستقیم در چارچوب برجام گفتگویی داشته باشد.

نشست های جداگانه اروپا با اعضای برجام و آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.04.2021
نشست های جداگانه اروپا با اعضای برجام و آمریکا

اولیانوف گفت: "ایرانیان در دوران ترامپ آنقدر از آمریکایی ها صدمه دیدند که حداقل در این مرحله قصد برقراری ارتباط با آنها را ندارند. این موضع قاطع است، نه مستقیم و نه غیرمستقیم، هیچ گفتگویی هنوز انجام نخواهد شد. اعتماد وجود ندارد، شرطی هنوز برای آن نیست."
وی افزود: " اکنون خطوط و چشم اندازهای احیای (برجام)، طرح های مشخص تری به خود گرفته است. خیلی زود است که در مورد دستیابی به موفقیت بزرگ صحبت کنیم. این روند آغاز شده است ولی اینکه چطور پیش خواهد رفت، ما نمی دانیم"

برنامه جامع اقدام مشترک، که در سال ۲۰۱۵ توسط شش کشور (انگلیس، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه) و ایران منعقد شد، لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران به عنوان ضامن عدم دسترسی تهران به سلاح هسته ای را پیش بینی کرد.
این توافق به خودی خود، حتی سه سال هم دوام نیاورد؛ در ماه مه ۲۰۱۸، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفت به طور یک طرفه از این قرارداد خارج و تحریم های سختی علیه تهران اعمال کند.
ایران در سال ۲۰۱۹، دقیقاً یک سال پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای، کاهش تدریجی تعهدات خود را در این توافق نامه با کنار گذاشتن محدودیت ها در تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم اعلام کرد.
در پایان سال ۲۰۲۰، ایران قانون "اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران" را تصویب کرد که شامل تشدید فعالیت های هسته ای برای دستیابی به رفع تحریم ها علیه این کشور است. مطابق قانون، دانشمندان هسته ای ایران قبلاً غنی سازی اورانیوم را به سطح ۲۰٪ رسانده اند (توافق هسته ای به معنای غنی سازی در سطح ۳.۶۷٪ است) و همچنین توانایی های بازرسی آژانس انرژی هسته ای آژانس را از ۲۳ فوریه محدود کرده اند. این قانون استفاده از سانتریفیوژهای قدرتمندتر را در نظر گرفته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала