کاهش نیاز ایران به FATF به خاطر توافق ۲۵ ساله با چین

© AFP 2023کاهش نیاز ایران به FATF به خاطر توافق ۲۵ ساله با چین
کاهش نیاز ایران به FATF به خاطر توافق ۲۵ ساله با چین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.04.2021
اشتراک
کارشناس مسائل بین الملل بیان داشت که در سند و خارج از سند پیش بینی شده است که یک بانک ایرانی و چینی تاسیس شود و تجارت دو کشور را مدیریت کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه در خصوص این سند گفت: پس از طرح این سند در فضای سیاسی افراد دیگری که دغدغه دارند تلاش می‌کنند از این قرارداد برای تبیین و تأیید حرف‌های سابق خودشان استفاده کنند و در این نمونه شاهد هستیم برخی قصد دارند موضوع FATF را به قرارداد 25ساله ایران و چین پیوند بزنند، البته این موضوع در همه مسائل وجود دارد و صرفاً برای یک طیف خاص هم نیست.

وی خاطر نشان کرد: ارتباط تفاهمنامه و قرارداد با FATF به آن اندازه‌ای که برخی آن را بزرگ می‌کنند و گره می‌زنند نیست.

ایزدی افزود: در سند و خارج از سند پیش‌‌بینی شده است یک بانک ایرانی و چینی تأسیس شود که این بانک فقط تجارت ایران و چین را مدیریت خواهد کرد. این بانک فقط از ارزهای دو کشور استفاده می‌کند و با دلار نیز کاری ندارد.

احتمال امضای توافق بلندمدت ایران با روسیه بعد از چین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.04.2021
گزارش و تحلیل
احتمال امضای توافق بلندمدت ایران با روسیه بعد از چین

وی با اشاره به اینکه تفاهمنامه ایران و چین نیازهای مالی و بانکی کشور را برطرف خواهد کرد، تاکید کرد: شبکه بانکی موجود در جهان تحت نفوذ آمریکا است و طبیعتاً این تفاهم‌نامه محدودیت‌های بانکی و نظام مالی بین‌الملل را برای ایران کاهش خواهد داد.

ایزدی گفت: کشور چین مدتی است که ارز یوان دیجیتال را طراحی و راه‌اندازی کرده است که این ارز دیگر ذیل بانک‌های جهانی تعریف نمی‌شود. ایران می‌تواند در گسترده شدن استفاده از یوان دیجیتال به چین کمک کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала