آمریکا قصد دارد این هفته پیشنهاد توافق هسته ای جدیدی به ایران ارائه دهد

© Fotolia / Andreykrآمریکا قصد دارد این هفته پیشنهاد توافق هسته ای جدیدی به ایران ارائه دهد
آمریکا قصد دارد این هفته پیشنهاد توافق هسته ای جدیدی به ایران ارائه دهد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.03.2021
اشتراک
دو منبع خبر از پیشنهاد جدید دولت آمریکا به ایران طی این هفته برای رفع مشکل برجام دادند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پولیتیکو، منابعی اعلام کردند که قرار است اين هفته دولت ایالات متحده پيشنهادات جديدی را برای باز شدن گره در برجام، كه برای حل بحران هسته ای تهران طراحی شده بود، به دولت ايران ارائه دهد.

این پیشنهاد آمریكا باعث کاهش تحریم های آمریكا علیه ایران در پاسخ به تعلیق برخی فعالیت های هسته ای توسط تهران از جمله استفاده از سانتریفیوژهای گازی پیشرفته و غنی سازی اورانیوم تا 20٪ می شود. هنوز جزئیات دیگری از پیشنهاد آمریکا ارائه نشده است. منابع این نشریه تأكید كردند كه واشنگتن همچنان به اصلاح و نهایی کردن برخی موارد از این نوع ادامه می دهد.

در اوایل سال جاری، ایران قبلاً یک پیشنهاد آمریكا در مورد شرایط بازگشت هر دو طرف به توافق هسته ای را رد كرده بود و سپس پیشنهادهای خود را ارائه داده بود كه مناسب طرف آمریكایی نبود.

ایالات متحده و ایران چندین ماه است که در مورد نحوه شروع مذاکرات تبادل نظر می کنند با این حال هیچ ارتباط مستقیمی بین واشنگتن و تهران وجود ندارد، آنها عمدتا از طریق اروپایی ها این کار را انجام می دهند.

طبق اطلاعاتی که وجود دارد ایالات متحده قبلاً به ایران پیشنهاد داده بود که در ازای امتناع از غنی سازی اورانیوم تا 20 درصد، به بخشی از دارایی های مسدود شده خود در کشورهای دیگر دسترسی داشته باشد. تهران این مبادله را نابرابر دانست و به واشنگتن پیشنهاد داد که در ازای تعلیق یک ماهه غنی سازی اورانیوم  همه تحریم های آمریکا علیه ایران را لغو کند. آمریکایی ها پاسخ ایران را رد کردند و آن را خلاف واقع دانستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала