روابط تجاری ایران و اروپا گرفتار تحریم‌ها

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ایران و اروپا
 ایران و اروپا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.03.2021
اشتراک
کارشناس: مجموع کل تجارت ایران با اروپا به حدود یک سوم کاهش پیدا کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، بهروز الفت، مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت اظهار داشت که در صورت لغو تحریم‌های ایران، ظرفیت و توانمندی بسیاری در صادرات کالا و خدمات به اتحادیه اروپا وجود دارد.

وی در ادامه افزود: « در ارقام تجارت ایران با اروپا در ۱۱ ماهه امسال صادرات حدود ۵۰۰ میلیون دلار و واردات چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار را تجربه کرد که همین آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۳ درصد کاهش را نشان می دهد. پیش از این، واردات به ایران ۱۵ میلیارد دلار و صادرات به اروپا حدود ۲ میلیارد دلار بود اما در این مدت مجموع کل تجارت ایران با اروپا به حدود یک سوم کاهش پیدا کرده است.

بعد از خروج آمریکا از برجام، تجارت ایران با اروپا با دو سوم کاهش روندی منفی را تجربه کرد. زمانی بر سر کار آمدن رییس جمهور جدید آمریکا برای ایران معنا پیدا می کند که وضعیت تحریم ها مشخص شود زیرا در حال حاضر کشورهای مختلف فعالیت های اقتصادی و تجاری خود را تحت تاثیر ممنوعیت ها، محدود کرده اند.

Белый дом в Вашингтоне - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.03.2021
قصد بایدن برای همکاری با اتحادیه اروپا در امور مربوط به روسیه و چین

تا زمانی که سایه و ابر تحریم ها از سر ایران برداشته نشود حضور فرد جدیدی در دولت آمریکا تفاوتی را برای ما ایجاد نخواهد کرد. تا زمانی که نظام پولی جهان چراغ سبزی به بانک ها و بنگاه های اروپایی برای مبادلات تجاری با ایران نشان ندهد، احتمال اندکی برای افزایش داد و ستد اقتصادی با شرکت های اروپایی وجود دارد و افزایش تجارت با وعده هم امکان پذیر نمی شود.

بازگشت دولت جدید آمریکا به برجام تنها زمانی موثر خواهد بود که تحریم ها به طور کامل برداشته و تجارت جهان با ایران به سهولت انجام شود و هر کالایی از هر بندری با هر کشتی امکان جابه جایی داشته و مبادلات پولی نیز با هر بانکی قابل انجام باشد.

چند کشور معاهده ای را در زمینه روابط مالی ایجاد کردند و جهان در حال حاضر در مدار و محور آن، روابط بانکی را تنظیم می کند که این روند فقط شامل کشورهای اروپایی نمی شود بلکه کل جهان را در بر می گیرد. در همین راستا کشورهایی که ایران با آنها روابط تجاری دارند نیز هشدار داده اند که در صورت نپذیرفتن FATF از سوی ایران مبادلات بانکی و تجاری به سختی انجام خواهد شد.

اصول و قواعد FATF در جهان پذیرفته و اجرایی شده است و در صورتی که ایران عضوی از آن نباشد از روابط تجاری بین المللی بیرون خواهد ماند. پذیرش FATF می تواند بر روابط تجاری بهبود ایجاد کند و این روند همراه با رفع تحریم ها می تواند اثر بسیار مثبتی بر تجارت ایران با کشورهای جهان داشته باشد.

ایران دو سوم آن را پذیرفته اما بخشی از آن باقی مانده است که اجازه مبادلات بانکی را برای کشور محدود می کند. رعایت اصول FATF به این معناست که مسائل و تبادلات مالی در نظامی شفاف و اصول حاکم انجام شود که این روند کلید ارتباط نظام بانکی کشورهای مختلف جهان است.

در صورتی که ایران از پذیرفتن FATF سر باز زند ارتباط خود را با شبکه مالی جهان دچار اختلال خواهد کرد. متغییر بودن ساختارهای تجاری ایران از مشکلاتی است که روابط تجاری با اروپا را تحت تاثیر قرار می دهد.

تجارت و اقتصاد در اروپا مبتنی بر یک نظام مدرن مالی و پولی، دارای قاعده و ضوابط است و شرکت ها این اصول را به دلیل خسارت های سنگینی که در صورت عدم اجرا باید پرداخت کنند، رعایت می کنند.

حجم تجارت خارجی ایران از ۶۵ میلیارد دلار عبور کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.03.2021
حجم تجارت خارجی ایران از ۶۵ میلیارد دلار عبور کرد

تجارت در ایران به دلیل شرایط خاص تحریم ها به طور ویژه ای طراحی شده است زیرا به دلیل اینکه در طول سال های گذشته همواره در شرایط تحریم قرار داشتیم ارتباط و پیوند اقتصادی زیادی با جهان نداریم.

به دلیل تحریم ها و در یکسال اخیر شیوع ویروس کرونا در جهان شناخت مناسبی از ظرفیت و توانایی های تولیدی و خدماتی از جمله فعالیت های دانش بنیان ایران وجود ندارد و این موضوع موجب شده تا اروپا، ایران را تنها بازاری برای فروش محصولات خود بداند.

صادرات فعلی ایران عمدتا کالاهایی از جمله پسته، زعفران، فرش و گبه بود که به صورت سنتی صادر می شد در حالی که پیش از اعمال تحریم ها محصولات پتروشیمی و چدن عمده صادرات ما را تشکیل می دادند اما در حال حاضر در لیست تحریم ها قرار دارند.

گسترش روابط تجاری ایران و اروپا در سال ۱۴۰۰ دو چشم انداز دارد. نخست اگر تحریم ها لغو نشود، تغییری در وضعیت فعلی ایجاد نخواهد شد، بنابراین فعالیت در تجارت مبتنی بر پروژه های تعریف شده فعلی با اتحادیه اروپا در قالب یک بستر مشترک با مرکز تجارت بین الملل ادامه پیدا می کند.

در دوران تحریم برخی شرکت های اروپایی به دلیل برقرار کردن پیوندهای اقتصادی محکم با بازار، صنعت و مشتری ها در ایران و منطقه به فعالیت خود ادامه و حتی تجارت خود را گسترش دادند. این به معناست که منافع دو طرف چنان در هم گره بخورد که دیگر نتوانند به بهانه های مختلف تجارت و فعالیت اقتصادی را رها کنند.

اگر شرایط به قبل از تحریم بازگردد و تجار و بانک ها فعالیت خود را بار دیگر به خوبی آغاز کنند در ۱۴۰۰، درصد قابل توجهی از تجارت پیشین بازخواهد گشت و حتی می توانیم در مسیر توسعه تجاری اقتصادی با اروپا گام برداریم».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала