روحانی: آمریکا باید بدون هرگونه پیش‌شرطی به برجام بازگردد

© AP Photo / Iranian Presidency Officeروحانی
روحانی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.03.2021
اشتراک
برجام یک موافقت نامه چند جانبه است و آمریکا باید گام اول را بردارد.

به گزارش اسپوتنیک، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در دیدار با وانگ ائی، وزیر امورخارجه چین  اعلام کرد که ایالات متحده باید بدون مطرح کردن هرگونه پیش شرطی به اجرای مفاد برجام  برگردد.

رئیس جمهور ایران با قدردانی از مواضع پکن در حمایت از ایران در مجامع بین المللی از جمله موضوع برجام و مقابله با یکجانبه‌گرایی و زیاده خواهی آمریکا و محکومیت تحریم‌های این کشور علیه ایران، اظهار داشت:« همکاری‌های دو کشور برای اجرای برجام و عمل به تعهدات برجامی از سوی کشورهای اروپایی بسیار مهم است و می‌تواند موجب تغییر شرایط فعلی برجام شود.

ایران - آمریکا؛ سرنوشت دشوار برجام  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.03.2021
گزارش و تحلیل
ایران - آمریکا؛ سرنوشت دشوار برجام

شایان ذکر است که ایالات متحده و سایر قدرت‌های غربی عضو برجام درباره اینکه کدام طرف باید نخستین گام بازگشت به برجام را بردارد اختلاف نظر دارند.

ایران و چین از سوی آمریکا به اشکال مختلف تحریم هستند. جو بایدن رئیس جمهوری جدید آمریکا وعده بازگشت به برجام را داده اما هنوز هیچ تحریمی را لغو نکرده و گفته که ایران باید به تعهداتش در این توافق بازگردد.

رئیس جمهوری آمریکا برای بازگشت به توافقی که سلفش از آن خارج شده پیشنهاد مذاکره داده است. او اما می‌گوید که ایران باید به تعهداتش در توافق برجام بازگردد. ایران، پیشنهاد آمریکا را رد کرده و گفته که این کشور باید نخستین گام برای فعال شدن توافق را که با اعمال تحریم نقض کرده بردارد. چین نیز به عنوان یکی از طرف‌های امضاء کننده برجام از موضع ایران حمایت می‌کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала