آیا اجرای کامل قانون جدید چک ممکن خواهد بود؟

© AFP 2023 / STRپول ایران
پول ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.03.2021
اشتراک
امروزه چک به عنوان یکی از ابزارهای مهم پرداخت شناخته می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «مهر»، بانک مرکزی بر آمادگی شبکه بانکی برای اجرای قانون تاکید دارد. قانون صدور چک برای نخستین بار در سال ۱۳۵۵ به تصویب رسید و در دهه‌های بعدی هم مورد اصلاح قرار گرفت اما مشکلات آن تا سال ۱۳۹۷ پابرجا بود.

رئیس کل بانک مرکزی ایران: اقتصاد کشور از رکود خارج شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.03.2021
رئیس کل بانک مرکزی ایران: اقتصاد کشور از رکود خارج شد

یکی از اقدامات خوبی که قانونگذار برای افزایش اعتبار چک انجام داد، الزامی کردن ثبت اطلاعات همه چک‌ها در هنگام صدور در سامانه صیاد بانک مرکزی بود. با اجرایی شدن این اقدام هم خطر مفقود شدن و دزدیده شدن چک‌ها کاهش می‌یابد و هم اطلاعات کافی برای برقراری تقارن اطلاعاتی که یکی دیگر از نوآوری‌های قانون جدید چک است، فراهم می‌شود.

چندی پیش آمنه نادعلی زاده، سخنگوی اجرای قانون جدید چک (در بانک مرکزی) با توجه به نزدیک شدن به موعد اجرای کامل قانون جدید صدور چک از آمادگی بانک مرکزی برای اجرای کامل این قانون خبر داد. وی خاطر نشان کرد که بانک مرکزی از سال 1400 چک‌های جدید را روانه بازار خواهد کرد که رنگ متفاوتی با چک‌های فعلی دارد. چک‌های صیادی موجود با شناسه ۱۶ رقمی قابلیت ثبت در صیاد دارد اما چک‌های جدیدی که بانک مرکزی منتشر خواهد کرد الزاماً در سامانه باید ثبت شود.

طبق اعلام قبلی مسئولان بانک مرکزی اجرای مفاد مذکور از قانون چک از فروردین ۱۴۰۰ آغاز خواهد شد و با توجه به اینکه نخستین روز کاری بانک‌ها در سال ۱۴۰۰، پنجشنبه ۵ فروردین خواهد بود، انتظار می‌رود بانک‌ها مفاد جدید قانون چک را از دو روز دیگر جاری کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала