واکسن ایرانی «کووپارس» بی عارضه و بی خطر است

CC BY 4.0 / TASNIM NEWS AGENCY / M.Hasan Zarifmanesh / واکسن ایرانی کوو پارس علیه کرونا
واکسن ایرانی کوو پارس علیه کرونا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.03.2021
اشتراک
محقق اصلی آزمایشات بالینی واکسن رازی کووپارس بیان داشت که واکسن ایرانی کرونا « رازی کووپارس» تا این لحظه عارضه و خطری نداشته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، سعید کلانتری روز سه شنبه گفت: تا این مرحله از مطالعه، واکسن رازی کوو پارس بسیار کم عارضه بوده است و حتی عارضه‌های موضعی که در واکسن‌های دیگر خارجی مشاهده می‌شود در این واکسن دیده نشد، به عبارتی این واکسن نسبت به واکسن‌های خارجی هم کم عارضه‌تر است.

وی افزود: بی‌خطری به دو بخش، کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می‌شود. تا این لحظه، بی خطری واکسن در کوتاه مدت ثابت شده به عبارتی در کوتاه مدت خطر یا عارضه ای برای داوطلبان دریافت کننده واکسن مشاهده نشده است.

کلانتری درباره تاثیر دومین واکسن ایرانی کرونا خاطر نشان کرد: در حال حاضر پاسخ به این سوال زود است و نیاز به قدری زمان دارد تا این موضوع به درستی مشخص شود.

وی بیان داشت که تعداد تزریق واکسن را سه دوز است، دو دوز به‌شکل تزریقی و دوز سوم هم به طور استنشاقی خواهد بود.

واکسن ایرانی کوو پارس علیه کرونا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.03.2021
تست انسانی واکسن «رازی کووپارس» ایران ادامه دارد

کلانتری گفت: مرحله اول تست انسانی واکسن که شامل ۱۳۳ داوطلب است از اسفند ماه آغاز شده و تاکنون بیش از ۸۰ داوطلب واکسن خود را دریافت کردند.

محقق اصلی کارآزمایی بالینی واکسن رازی کوو پارس تاکید کرد: تزریق دوم واکسن به داوطلبان این طرح مطالعاتی از دوم فروردین ماه ۱۴۰۰ آغاز خواهد شد. یکماه بعد از تزریق دوم، داوطلبان تزریق سوم که استنشاقی است را دریافت می کنند.

 

واکسن کووپارس رازی تحت مدیریت وزارت بهداشت و با کار کارشناسی دقیق سازمان غذا و دارو انجام شده است. با تصویب کمیته ملی اخلاق، آزمایش انسانی این واکسن روی ۱۳ نفر در بیمارستان رسول اکرم (ص) تهران آغاز شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала