محرز: واکسن ایرانی کرونا، در تابستان به تولید انبوه می رسد

CC BY 4.0 / IRNA / محرز: واکسن ایرانی کرونا، در تابستان به تولید انبوه می رسد
محرز: واکسن ایرانی کرونا، در تابستان به تولید انبوه می رسد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.03.2021
اشتراک
سرگروه تیم تحقیقاتی واکسن ایرانی اعلام کرد: فاز یک کارآزمایی بالینی (واکسن کووایران برکت) گذرانده شده و ایمنی واکسن تایید شده و عارضه هم نداشته است . به علت اضطرار، کارآزمایی بالینی فاز دو و سه با هم انجام می شود.

به گزارش اسپوتنیک، مینو محرز سرگروه تیم تحقیقاتی واکسن ایرانی (کووایران برکت) در اولین روز از سال ۱۴۰۰ با حضور در برنامه رادیویی «تهران ما سلامت» از مردم خواست از رفت و آمدها و دورهمی ‌ها و سفر در نوروز چشم پوشی کنند تا پس از روزهای عید افزایش مبتلایان و مرگ و میر ناشی از شیوع بیشتر کووید-۱۹ رخ ندهد.

کرونا در ایران؛ شناسایی 7260 بیمار جدید و 73 فوتی طی شبانه روز گذشته - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.03.2021
کرونا در ایران؛ شناسایی 7260 بیمار جدید و 73 فوتی طی شبانه روز گذشته

محرز افزود: هنوز نمی دانیم این ویروس تا چه زمانی همراه ما است اظهار داشت: دو ویروس سارس و مرس بعد از حدود ۶ ماه در اثر جهش ها از بین رفتند اما این ویروس با جهش، قویتر می شود و دنیا نمی داند تا چه زمانی باقی خواهد ماند. ولی در هر صورت ما باید قدرت مبارزه با این بیماری را پس از یکسال داشته باشیم یکی از این راه ها واکسیناسیون است ولی از آن مهمتر رعایت فاصله گذاری اجتماعی، ماسک زدن و شستن دست ها است. باید بدانیم این ویروس از سطوح و مواد غذایی انتقال پیدا نمی کند و فقط از هوا قابل سرایت است. اگر دو نفرِ روبروی هم از ماسک استفاده نکنند درصد ابتلا ۹۵ درصد است. اگر یک نفر از این دو نفر ماسک داشته باشد درصد ابتلا کاهش می یابد و اگر دو نفر ماسک داشته باشند و یک نفر بیمار باشد درصد احتمال انتقال به ۱ درصد می رسد بنابراین بر اساس توصیه های سازمان بهداشت جهانی، ماسک زدن، شستن دست ها و رعایت فاصله گذاری فیزیکی است.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا خاطر نشان شد: بعد از تایید فازهای دو سه، در اوایل تابستان به تولید انبوه می رسیم، کارخانه ای عظیم برای ساخت واکسن آماده شده و از این پس ما محتاج هیچ کشوری برای واکسن هایمان نخواهیم بود.

محرز با اشاره به این مورد که برخی اعتمادی به واکسن ها و داروهای ایرانی ندارند تصریح کرد: برخی پزشکان این اندیشه را در مردم تقویت می کنند. اما از ابتدای شیوع بیماری در کشور هر نوع دارویی که برای درمان این بیماری ارائه شد در داخل کشور ساخته شد و واکسن هم با تمامی استانداردهای بین المللی در حال ساخت است و موثر هم خواهد بود. من همیشه می گویم ایرانی جنس ایرانی بخر.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала