ربیعی: تولید اساسی ترین نیاز است

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران
علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.03.2021
اشتراک
رشد اقتصادی ایران در سال گذشته در صنعت رشد قابل توجهی بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، علی ربیعی، سخنگوی دولت اعلام کرد بیش از هر زمانی نیاز به تولید داریم.

وی در ادامه گفت:« در مقابل دنیایی که شاهد بودیم چگونه ظالمانه جلوی کالاها و نیازهای اساسی یک جامعه مانند تولیدات سلامت را حتی در بدترین شرایط یک جامعه گرفت، تولید اساسی ترین نیاز است.

واکسن ایرانی کوو پارس علیه کرونا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.03.2021
آغاز کار فاز اول کارخانه تولید واکسن ایرانی کرونا + عکس

در سال ۹۹ با توجه به زیرساخت‌های موجود در حوزه سلامت توانستیم تولیداتی انجام دهیم که اگر این تولیدات نبود قطعا وضع کرونا و تهدید سلامت ناشی از کرونا، امروز شرایط سخت تری را در جامعه ما داشت. به طور مثال تولید ماسک، ونتیلاتور و سایر وسایل بهداشتی و درمانی و حتی تولید سی تی اسکن و بسیاری از نیازهای پزشکی که صورت گرفت، همه اینها به کمک ما آمد تا توانستیم گذار نسبتا قابل قبولی از کرونا داشته باشیم.

در تولید صنعتی و کشاورزی هم همین طور است. ما بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ قلم کالا را ممنوع کردیم و تولیدی که در داخل در مقابل این محدودیت ها بود باعث شد حتی رشد اقتصادی امسال در صنعت رشد قابل توجهی باشد. هیچ جامعه ای بدون افزایش ظرفیت های داخلی و تولید نمی تواند جامعه توسعه یافته ای شود.

در کشورهای همسایه ما برخی کشورهایی هستند که حتی درآمد سرانه بالایی دارند اما این ناشی از ظرفیت های داخلی و تولید نیست و نمی توانیم به آنها کشورهای توسعه یافته بگوییم، نهایتا بتوانیم بگوییم که نوعی مدرنیزاسیون در این نوع کشورها به وجود آمده است که به واسطه یک اتفاق همه آن می تواند فرو بریزد، بنابراین تولید اساس ماندگاری یک نظام و جامعه و اساس پویایی یک جامعه است.

با توجه به ورودی های بازار کاری که داریم به بیش از یک میلیون شغل در سال نیاز داریم که این هم از یک جهت است که افزایش تولید چه از نظر خدمات و چه تولید کالا در بخش صنعتی و کشاورزی و خدمات مولد و حتی خدمات در فضای مجازی داشته باشیم که همه اینها مجموعه تولید به شمار می آیند؛ بنابراین ناچاریم بیش از یک میلیون شغل ایجاد کنیم چون نیاز به تولید بیشتر داریم.

بیکاری بیش از یک میلیون ایرانی در پی شیوع کرونا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.11.2020
بیکاری بیش از یک میلیون ایرانی در پی شیوع کرونا

تولید در کشور ما همیشه موانعی داشته که باعث کم شدن انگیزه های تولیدگران شده و یا اینکه باعث شده که سرعت لازم را نداشته باشد. ما در دولت یازدهم و دوازدهم سعی بسیاری کردیم و توانستیم رتبه کارآفرینی ایران را هم بهبود ببخشیم، اما به هر حال یک اجماع می خواهد به عنوان مثال امنیت سرمایه گذاری در کشور نیاز دارد تا ایرانیان خارج از کشور که پول دارند بتوانند بیایند و در کشور سرمایه گذاری کنند. اینها هماهنگی بین قوه ای نیاز دارد تا بتواند ظرفیت تولید را بالا ببرد.

به عنوان مثال در مورد افزایش سهم دولت برای افرادی که در حوزه آی تی سرمایه گذاری کرده بودند که ما به شدت به آن مخالف بودیم. برای این‌که ما به قوانین ثابت برای اطمینان به سرمایه گذاری و برای پیش بینی پذیر کردن نیاز داریم. تولید یک بحث سه قوه ای است و البته دولت هم در حد اعلای خودش باید بیشترین تلاش را کند تا پشتیبانی لازم انجام شود و موانع تولید برکنار شود.

ما به تولید امنیت هم نیاز داریم که خوشبختانه امنیت بین المللی ما در این سال ها بسیار خوب بوده، اما امنیت داخلی و خارجی. در هر سه گونه تولید نیازمند آن هستیم که با پشتیبانی بیشتر آن‌ها را به دست آوریم، اما آن‌چه که مهم است زیرساخت هم در امنیت و هم زیرساخت تولید در بخش صنعت، کشاورزی، کالا و خدمات است که می تواند جامعه را به یک رفاه نسبی سوق دهد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала