ظریف: واشنگتن باید به اجرای برجام بازگردد

© AP Photo / Ebrahim Norooziسخنان جدید ظریف علیه سیاست آمریکا
سخنان جدید ظریف علیه سیاست آمریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.03.2021
اشتراک
ایران، فوراً پس از بازگشت کامل آمریکا به برجام، به اجرای کامل این توافق هسته‌ای بازمی‌گردد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «فارس»، محمد حواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران بار دیگر با تکرار مواضع پیشین تأکید کرد که ایران، فوراً پس از بازگشت کامل آمریکا به برجام، به اجرای کامل این توافق هسته‌ای بازمی‌گردد و بنابراین نیازی به مذاکرات بیشتر در این خصوص نیست.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با «مرکز سیاست‌ اروپا» بر لزوم بازگشت کامل ایالات متحده به تعهداتش ذیل برجام تأکید کرد و در ادامه گفت: «ما آمادگی داریم تا پس از بازگشت ایالات متحده به اجرای برجام، فوراً به اجرای کامل برجام بازگردیم. به همین سادگی. ما نیازی به مذاکرات بیشتر نداریم. به محض آنکه ایالات متحده آمریکا به اجرای تعهداتش ذیل برجام بازگردد، ما می‌توانیم گفت‌وگوهای بیشتری با گروه ۱+۵ داشته باشیم تا آن زمان، دلیلی برای هرگونه مذاکره وجود ندارد.

رسیدن به توافق همیشه شامل "بده و بستان‌هایی" می‌شود. از چشم‌انداز ما نقص‌هایی در برجام وجود دارد و از نقطه نظر شرکای غربی (طرف‌های برجام) نیز نقص‌هایی در این توافق وجود دارد اما با این وجود، این، بهترین توافقی بود که ما می‌توانستیم داشته باشیم.

مایک پمپئو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.03.2021
آیا اهداف دولت بایدن در باره پرونده ایران مشخص است؟

دولت فعلی ایالات متحده یا دولت بعدی این کشور نمی‌توانند به توافقی بهتر از برجام با ایران دست یابند؛ خواه با این دولت (کنونی ایران) و خواه با هر دولت آتی ایران. اتحادیه اروپا می‌تواند نقش بسیار مهمی را در بازگشت به برجام ایفا کند. امیدوارم که سه کشور اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) و اتحادیه اروپا همچنین درک کنند که در اینجا مقصر ایالات متحده و نه ایران است.

اروپایی‌ها عادت به سازش دارند. ایران و ایالات متحده این گونه نیستند. آمریکایی‌ها عادت دارند تحمیل کنند و ما عادت داریم مقاومت کنیم. اگر می‌خواهند به حالت تحمیل بازگردند ما هم به حالت مقاومت بازمی‌گردیم. به همین سادگی. بنابراین زمان آن رسیده است که تصمیم بگیریم که آیا می‌خواهیم سازش کنیم یا این که مسیرهای قبلی خود (تحمیل و مقاومت) را ادامه دهیم؟

دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا عملکرد متفاوتی در مقایسه با دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا نداشته است. دولت بایدن فرصت اندکی برای بازگشت به تعهدات برجامی دارد.

زمانی که وارد فصل انتخابات شویم، دولتی خواهیم داشت که چندان دیگر کارآیی کامل نخواهد داشت و ۶ ماه تا روی کار آمدن یک دولت جدید زمان می‌برد...پس توصیه می‌شود که آمریکا سریع‌تر عمل کند و این نیاز دارد که آنها خجالت را کنار بگذارند و اقداماتی را که باید انجام دهند.

مذاکره درباره برجام به طور کامل انجام گرفته است. دوم آنکه بحث برنامه موشکی ربطی به تسلیحات اتمی ندارد، ما تسلیحات اتمی نداریم، قرار نیست تسلیحات اتمی داشته باشیم. مسئله بعدی موضوع منطقه‌ای است که ما آمادگی داریم درباره مسائل منطقه‌ای وارد گفت‌وگو شویم اما باور کنید که ایالات متحده و اروپا باید اقدامات بیشتری انجام دهند. آیا حاضرند فروش تسلیحات به منطقه ما را متوقف کنند؟ آیا اروپا حاضر است فروش تسلیحات به عربستان را متوقف کند؟»

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала