ظریف دارای بیشترین ظرفیت منفی در نظرسنجی انتخاباتی

© REUTERS / Official website of the President of the Islamic Republic of Iranایران
ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.03.2021
اشتراک
بیش از 30 درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند که اصلاً به ظریف رأی نمی‌دهند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، طبق نظرسنجی یک مرکز معتبر، آقایان محمدجواد ظریف و علی لاریجانی دارای بالاتری ظرفیت منفی در بین ۱۳ نام درج شده در این فهرست هستند. ۳۰.۷ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند که اصلاً به ظریف رأی نمی‌دهند و این عدد برای علی لاریجانی ۳۰.۵ است.

نظرسنجی‌های انتخاباتی نشان می‌دهد که تمایل مردم به حضور در انتخابات نه تنها به سردی نسبی فضای سیاسی نیست، بلکه اعداد و ارقام نسبتاً امیدوارکننده‌ای را نشان می‌دهد. برمبنای نظرسنجی کشوری یکی از مراکز معتبر نظرسنجی که اخیراً و در بهمن ماه انجام شده، بیش از 48 درصد مردم از هم‌اکنون گفته‌اند که قطعاً یا به احتمال زیاد در انتخابات شرکت خواهند کرد. همچنین بیش از 30 درصد مردم هم گفته‌اند که یا تصمیمی نگرفته‌اند (نزدیک 20 درصد) و یا به احتمال زیاد یا کم در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت خواهند کرد. بدین ترتیب احتمال حضور مردم در انتخابات نسبت به ماه‌های پیش، یعنی آذر و پیش از آن به نحو مناسبی رشد داشته است.

ظریف: کشورهای غربی هیچ‌گاه تعهدات خود در برجام را به‌درستی اجرا نکرده‌اند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.03.2021
ظریف: کشورهای غربی هیچ‌گاه تعهدات خود در برجام را به‌درستی اجرا نکرده‌اند

طبق یک نظرسنجی معتبر دیگر،انتخاب گزینه «اصلاً رأی نمی‌دهم» یک فاکتور مهم در این نظرسنجی‌هاست که از آن به «ظرفیت منفی» نامزدها در انتخابات یاد می‌شود و بعضی تحلیل‌گران معتقدند که حتی از «حتماً» یا «به احتمال زیاد رأی می‌دهم» نیز از جهاتی اهمیت بالاتری دارد.

طبق نظرسنجی این ارگان، آقایان محمدجواد ظریف و علی لاریجانی دارای بالاتری ظرفیت منفی در بین 13 نام درج شده در این فهرست هستند. 30.7 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند که اصلاً به آقای ظریف رأی نمی‌دهند و این عدد برای آقای علی لاریجانی 30.5 است. بعد از آقایان ظریف  و علی لاریجانی، نام آقای محسن رضایی قرار دارد که 26.3 درصد از پرسش‌شوندگان گفته‌اند که «اصلاً» به او رأی نخواهند داد. و بعد از او آقای محسن هاشمی با 23.3 درصد رأی منفی در رتبه چهارم قرار دارد.

آقای رئیسی در این نظرسنجی غیر از آنکه کمترین ظرفیت منفی (8.1 درصد) را دارد، بیشترین ظرفیت مثبت را هم به خود اختصاص داده است. به نوعی که 43.4 درصد گفته‌اند که  حتماً به او رای می‌دهند و 16.1 درصد نیز گفته‌اند که تا حدی احتمال دارد که به او رای بدهند. همچنین 6.7 درصد نیز گفته‌اند که به احتمال کم به او رای خواهند داد.

از این منظر آقای سیدحسن خمینی با 29.5 درصد افرادی که گفته‌اند به احتمال زیاد به او رای خواهند داد در رتبه دوم است و پس از او آقای قالیباف با 21.5 درصد در رتبه سوم قرار دارد. با این حال اگر دو گزینه‌ی «زیاد» و «تاحدی» را جمع کنیم، آقای قالیباف با مجموع 43.1 درصد (21.5 زیاد و 21.6 تا حدی) از آقای سیدحسن خمینی با مجموع 45.1 درصد (29.5 درصد زیاد و 15.6 درصد تا حدی) فاصله کمی دارد. اگرچه نه آقای سیدحسن خمینی و نه آقای قالیباف هیچ‌کدام فعلاً ادعایی درباره نامزدی انتخابات ندارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала