انتخابات ایران و القای نظامی گری

© Sputnik / Iliya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر وزیر سابق دفاع ایران
وزیر سابق دفاع ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2021
اشتراک
آیا حضور نظامیان در انتخابانت 1400 به کودتا منجر خواهد شد؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، حسین دهقان، وزیر سابق دفاع ایران اعلام کرد که شرایط کشور به گونه ای نیست که نظامیان سایرین را کنار بگذارند و فرد منتخب خود را جایگزین کنند.

وی در ادامه افزود:«بعضی افراد اینگونه القا می کنند که اگر یک نظامی رئیس جمهور شود، نظامی گری را حاکم می کند. در ایرانِ در آستانه ورود به قرن جدید، امکان نظامی گری و اعمال حکومت نظامی وجود ندارد. همانگونه که رای دادن نظامیان، حق شهروندی آنها محسوب می شود، نامزدن شدن فرد نظامی در هر انتخاباتی هم حق شهروندی اوست.

ما آنچه موجب نگرانی داوطلب شدن فرد نظامی در انتخابات می شود و البته من هم این نگرانی را دارم زمانی است که نظامیان سازمان یافته بخواهند یک جایگاه سیاسی را اشغال کنند که شدیدترین نوع آن کودتا و در حداقل ترین سطح روی کارآمدن یک نظامی به کمک سایر نظامیان است که هر دو حالت مذموم و غیرقابل قبول است و قطعا من چنین وضعیتی را تایید نمی کنم. ضمن اینکه در این کشور نه می توان کودتا کرد و نه شرایط کشور به گونه ای است که نظامیان سایرین را کنار بگذارند و فرد منتخب خود را جایگزین کنند.

نظرسنجی ‌ها حاکی از مشارکت بالای مردم در انتخابات ۱۴۰۰ است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.03.2021
نظرسنجی ‌ها حاکی از مشارکت بالای مردم در انتخابات ۱۴۰۰ است

بعضی افراد هم اینگونه القا می کنند که اگر یک نظامی رئیس جمهور شود، نظامی گری را حاکم می کند؛ یعنی با خلع مقامات از مناصب شان و روی کار آوردن نظامیان، حکومت نظامی را حاکم و آزادی ها را محدود می کند در حالی که در ایرانِ درآستانه ورود به قرن جدید امکان نظامی گری و اعمال حکومت نظامی وجود ندارد.

اعتقادی به جریان های سیاسی متعارف امروز ندارم؛ چراکه هم اکنون حزب به معنی واقعی آن در ایران وجود ندارد.

معتقدم هر کسی می خواهد در وارد انتخابات ریاست جمهوری شود، بهتر است از هم اکنون اعلام کند تا مردم زمان کافی برای شناخت او داشته باشند؛ چرا که در غیاب احزاب و نبود برنامه مشخص برای مدیریت کشور، انتخاب رئیس جمهور قائم به شخص می شود و قطعاً در زمان اندک تبلیغات آن هم با محدودیت های وضع شده برای پیشگیری از شیوع کرونا، مردم امکان شناخت جامع از نامزدها پیدا نخواهند کرد.

در نبود احزاب واقعی به عنوان نردبان قدرت، نظام انتخابات در هر مرحله دچار مشکلات اساسی شده است. اما بررسی برنامه نامزدها یک نقص است؛ چراکه قطعاً اعضای این شورا تخصص برنامه ها را ندارند و در این زمینه مجبور هستند از افرادی کمک بگیرند که نتیجه عملکردشان وضعیت فعلی کشور است و این یعنی دور باطل. برای اینکه "نیت خوب شورای نگهبان با اجرای بد همراه نشود" باید نخبگانی که شناخت کافی از راهبردهای ملی دارند فارغ از وابستگی های جناحی وظیفه ارزیابی برنامه های نامزدها را برعهده بگیرند البته این کار بسیار دشوار است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала