آیا طرح انتقال آب از خلیج‌فارس واقعی است؟

© Sputnik / Arina Topolevaاصفهان
اصفهان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2021
اشتراک
قرار است در مجموع ۵۵۰ میلیون مترمکعب آب شیرین از خلیج ‌فارس به فلات مرکزی ایران انتقال ‌یابد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، با تکمیل سه خط پروژه مهم و ملی انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، در مجموع ۵۵۰ میلیون مترمکعب آب شیرین از خلیج ‌فارس به فلات مرکزی ایران انتقال می‌یابد.

عملیات اجرایی جدی برای انتقال این آب در دولت یازدهم آغاز شد و در پی آن رییس‌ جمهوری ۴۰۰ میلیون دلار تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای این طرح اخذ کرد،  به‌ جز این تسهیلات که اقساط آن نیز پرداخت می‌شود، بقیه هزینه‌ها توسط شرکت‌های بزرگ معدنی کشور و بخش خصوصی تامین می‌شود.

منبع دومی که جهان پس از آب با کمبود آن روبرو خواهد شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.03.2021
منبع دومی که جهان پس از آب با کمبود آن روبرو خواهد شد

گوهری، پژوهشگر ایرانی در این خصوص گفت:«ساز و کار انتقال آب بین حوضه‌ای مانند احداث سد نیست که به آن مانند صفر و یک نگاه کرد، انتقال آب ممکن است اثرات مثبت یا منفی در مبدا و یا مقصد داشته باشد که باید تمام آن‌ها پیش از اجرا مورد مطالعه قرار گیرند.

یونسکو با اهمیت و توجه به مزایا و ضررهایی که انتقال آب بین حوضه‌ای دارد معیارهایی را تعیین کرده که در مقصد و در مبدا باید مورد ارزیابی قرار گیرد. از مواردی که یونسکو تاکید کرده این است که سرزمین مبدا نباید در کوتاه یا در دراز مدت دچار کمبود آب شود به این معنا که نباید به گونه‌ای آب را انتقال دهیم که بعد از چند سال، مبدا مشکلات آبی و کمبود پیدا کند.

بررسی ابعاد اقتصادی اجتماعی فرهنگی و پیامدهایی که دارد از جمله دیگر مواردی است که یونسکو در بحث انتقال آب بین حوضه‌ای به آن اشاره دارد به این معنا که مناقشات و تعارضات نباید بین دهنده و گیرنده آب به وجود آید و حتی اگر این موارد نیز وجود داشت باید به گونه‌ای باشد که در بین ۲ ناحیه تقسیم شود و یک طرف ضرر و طرف دیگر سود کامل را نبرد.

 انتقال آب از خلیج فارس به مناطق مرکزی ایران نیز باید با مطالعات و نگرش جامع همراه باشد و مدیریت عرضه آب در مناطقی که به آن‌ها آب داده‌ایم باید به طور جدی لحاظ شود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала