آزمایش یک واکسن دیگر ایران

© Sputnik / Ramil Sitdikovواکسن
واکسن  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.03.2021
اشتراک
مجوز تست انسانی واکسن شهید فخری‌زاده صادر شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، نخستین واکسن ایرانی کرونا که وارد فاز تست انسانی شد، واکسن "کوو ایران برکت" بود که در پلت‌فرم ویروس غیرفعال ساخته شده و فاز اول تست انسانی خود را با موفقیت پشت‌سر گذاشته و در آستانه ورود به فازهای بعدی مطالعه بالینی است؛ فاز دوم و سوم تست انسانی نخستین واکسن ایرانی کرونا با مجوز و موافقت وزارت بهداشت، به‌طور همزمان در روز 23 یا 24 اسفند آغاز خواهد شد و تا نیمه خرداد 1400 تولید انبوه واکسن کوو ایران برکت به سرانجام خواهد رسید.

حدود 300 میلیون واکسن کرونا در جهان تزریق شده است  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.03.2021
حدود 300 میلیون واکسن کرونا در جهان تزریق شده است

دومین واکسن ایرانی کرونا که اخیراً به مرحله تست انسانی رسیده است، واکسن "کووپارس" مؤسسه سرم و واکسن‌سازی رازی است که مطالعه فاز اول بالینی خود را آغاز کرده است و به 133 داوطلب تزریق خواهد شد؛ این واکسن از نوع نوترکیب است و به‌گفته محقق این پروژه، یکی از ایمن‌ترین پلت‌فرم‌های ساخت واکسن کروناست.

واکسن رازی کووپارس، اولین واکسن کروناست که علاوه بر دوز تزریقی،  دوز استنشاقی نیز دارد؛ در صورت موفقیت تولید این واکسن، این دوز استنشاقی به قطع زنجیره انتقال بیماری کمک خواهد کرد.

سومین واکسن ایرانی کرونا که به‌تازگی مجوز تست بالینی را کسب کرده است، واکسن کرونای شهید فخری‌زاده است.

محمد کریمی‌نیا، معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور با بیان این‌که این واکسن از نوع ویروس کشته‌شده است از آغاز فاز نخست کارآزمایی بالینی واکسن کرونای شهید فخری‌زاده با تزریق به 135 نفر از داوطلبان خبر داده است. پس از طی کردن سه فاز آزمایشی محصول، تولید انبوه این واکسن از مرداد سال 1400 آغاز می‌شود.

شایان ذکر است که ایران با همکاری با کشور کوبا، در حال تولید واکسن کرونا در انستیتو پاستور ایران است؛ علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره واکسن ایرانی کرونا، تولید محققان انستیتو پاستور گفته است: واکسن مشترک ایران و کوبا از هفته‌های دیگر وارد مرحله سوم آزمایش انسانی خواهد شد و در این فاز 50 هزار دوز تزریق انجام خواهد شد و دو تا چهار میلیون دوز از این واکسن تا فروردین 1400 تولید می‌شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала