توافق بین تهران و آژانس مشکل برجام را حل می کند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / توافق بین تهران و آژانس مشکل برجام را حل می کند
توافق بین تهران و آژانس مشکل برجام را حل می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.03.2021
اشتراک
سخنگوی رسمی دولت ایران بیان داشت: توافق بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران به خوبی نیت ایران برای فراهم آوردن فرصتی برای دیپلماسی را نشان می دهد.

به گزارش اسپوتنیک، روز سه شنبه علی ربیعی سخنگوی رسمی دولت ایران، اظهار داشت: توافق بین آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) و سازمان انرژی اتمی ایران (AEOI) نشان دهنده قصد تهران برای دادن فرصت به دیپلماسی برای حل مشکل توافق هسته ای است.

 برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.03.2021
گزارش و تحلیل
رحیمی: آمریکایی ها جایگزینی به جای برجام ندارند

سخنگوی رسمی دولت ایران در ادامه گفت: هفته گذشته، در توافق با آژانس بین المللی انرژی اتمی، ما قانون تصویب شده توسط مجلس را به گونه ای اجرا کردیم که به جامعه جهانی تضمین می کند که برنامه اتمی ما تحت نظارت آژانس بین المللی است و همچنان صلح آمیز است.

ربیعی افزود: این توافقنامه به خوبی نیت ایران برای فراهم آوردن فرصتی برای دیپلماسی را نشان می دهد.

مطابق با قانون مصوب دسامبر، در شب ۲۳ فوریه، محدودیت در بازرسی از تأسیسات هسته ای توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی در چارچوب پروتکل اضافی در ایران اعمال شد.

در همان زمان، طرف ایرانی گفت که آژانس انرژی اتمی، دسترسی به دوربین در تأسیسات هسته ای را پس از ۲۳ فوریه از دست خواهد داد، اما در صورت لغو تحریم های ایالات متحده، این داده ها به مدت سه ماه ذخیره می شود. اگر واشنگتن قبل از پایان دوره مشخص به توافق هسته ای بازنگردد، تمام اطلاعات دوربین ها پاک می شود.

در تاریخ ۲ دسامبر سال ۲۰۲۰، شورای نگهبان ایران لایحه ای را که قبلاً توسط مجلس این کشور پیشنهاد شده بود، تصویب کرد و دولت را ملزم به افزایش میزان غنی سازی اورانیوم کرد.

براساس این قانون، ظرف دو ماه پس از لازم الاجرا شدن، به کابینه وزیران دستور داده شد، که به پیروی از مفاد پروتکل اضافی در چارچوب توافق هسته ای پایان دهند.

به گفته نمایندگان، اقدامات مندرج در پیش نویس به رفع تحریم های جمهوری اسلامی کمک می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала