جزئیات تست انسانی دومین واکسن ایرانی کرونا+ویدئو

CC BY 4.0 / TASNIM NEWS AGENCY / M.Hasan Zarifmanesh / جزئیات تست انسانی دومین واکسن ایرانی کرونا
جزئیات تست انسانی دومین واکسن ایرانی کرونا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.02.2021
اشتراک
معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم ‌سازی رازی در مراسمی درباره جزئیات فاز نخست کارآزمایی واکسن کووپارس توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، محمدحسین فلاح معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم ‌سازی رازی، در مراسم آغاز کارآزمایی بالینی واکسن کرونای کووپارس رازی که امروز در بیمارستان حضرت رسول اکرم برگزار شد، اظهار کرد: روز اول فاز نخست تست انسانی واکسن کووپارس امروز بود که واکسن کرونا به دو نفر آقا تزریق شد؛ در مجموع واکسن در ۸ روز به ۱۳ نفر در مرحله اولیه فاز یک تزریق می ‌شود.

​وی افزود: واکسن کووپارس ابتدا برای بررسی ایمنی و بی ‌ضرر بودن به این ۱۳ نفر تزریق خواهد شد و یک هفته بعد، تزریق واکسن کرونای کووپارس رازی به گروه‌ های بعدی که شامل ۱۲۰ نفر است در چهار گروه ۳۰ نفره انجام می‌ شود.

فلاح ادامه داد: سه گروه از داوطلبان واکسن را با دوزهای مختلف و یک گروه پلاسیبو (واکسن ‌نما) دریافت می ‌کنند.

وی با بیان اینکه کل فرآیند کارآزمایی بالینی در فاز نخست ۲۳ روز طول می‌کشد، تصریح کرد: پس از ۲۱ روز، هر نفر، دوز دوم واکسن کرونا را دریافت می‌ کند و ۳۰ روز بعد از تزریق دوز دوم، فرد واکسن استنشاقی را دریافت می ‌کند. پیش ‌بینی ما این است که ۱۴ روز بعد از تزریق به آخرین نفر در فاز اول، آنالیزها انجام و مستندات برای کمیته اخلاق و سازمان غذا و دارو ارسال شود؛ اگر نتایج رضایت‌ بخش باشد وارد فاز دوم مطالعه بالینی خواهیم شد.

این محقق با اعلام این ‌که در فاز دوم ۵۰۰ نفر وارد مطالعه خواهند شد، اضافه کرد: این ۵۰۰ نفر به دو گروه تقسیم می‌ شوند؛ ۲۵۰ نفر واکسن و ۲۵۰ نفر پلاسیبو دریافت می‌ کنند و در فاز دوم، دوزی از واکسن کووپارس را تزریق می‌ کنیم که بر اساس نتایج فاز نخست، اثربخشی و ایمنی بهتری داشته باشد.

وی با ابراز این‌که "اگر نتایج فاز دوم واکسن کووپارس رضایت ‌بخش باشد وارد فاز سوم کارآزمایی بالینی خواهیم شد"، ادامه داد: در فاز سوم ده‌ ها هزار نفر در سنین مختلف واکسن را دریافت می‌کنند.

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم ‌سازی رازی با اشاره به سابقه درخشان مؤسسه رازی در زمینه ساخت واکسن خاطرنشان کرد: مطالعات پیش ‌بالینی را روی میمون سبز آفریقایی به ‌عنوان بهترین گزینه برای تست حیوانی انجام دادیم و واکسن را روی ۲۵ نمونه تست کردیم که بر اساس مطالعات بین ‌المللی نتایج خوبی داشت.

فلاح یادآور شد: تا به امروز در نمونه‌ های حیوانی شاهد ایمنی و بی‌ضرر بودن واکسن هستیم و امیدواریم مراحل بالینی هم همین طور با موفقیت پیش برود.

وی اظهار امیدواری کرد که همزمان با اتمام فاز دوم مطالعه بالینی واکسن کووپارس رازی راه‌اندازی خطوط تولید صنعتی نیز دنبال شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала